Klaar voor het slapen gaan (reddy to go sleeping )

Hier zie je Pyjamaschildwants  ofGraphosoma lineatum

Het is een zwarte schildwants met vijf brede rode strepen op het halsschild. Ook aan de onderkant zijn de wantsen geheel rood, maar nu niet met zwarte strepen, maar met zwarte stippen. ,  De pyjamaschildwants ruikt aangenaam naar appeltjes. De smaak zou voor vogels echter erg vies zijn.   De nimfen van de pyjamaschildwants zijn bruinig en vallen veel minder op.  De pyjamaschildwants heeft een lengte van 8 tot 12mm.
In juli zien we  de eerste volwassen dieren. Dat betekent dat we een deel van de zomer volwassen dieren en larven in allerlei stadia naast elkaar kunnen aantreffen.  Zowel larven als volwassen dieren zijn gek op schermbloemigen, zoals wilde peen en fluitenkruid.

De pyjamaschildwants dook voor het eerst in 1996 in Nederland  en België op. Het is  van een algemeen voorkomende soort.

De pyjamaschildwants wordt ook wel de gestreepte schildwants genoemd.

17 reacties op “Klaar voor het slapen gaan (reddy to go sleeping )”

  1. Há, grappige wants met pyjama aan………. fraai hoor!

    Like

  2. dank Marylou
    voor de prima uitleg van dit mooie beestje
    geniet de dag

    Like

  3. Mooie foto en nu ken ik tenminste ook de naam van dit diertje.Determineren is vaak een hele klus.

    Like

  4. Dit is een foto om in te lijsten hoor Marylou, erg mooi!

    Like

  5. Je zou het zelf niet verzinnen zo’n kleurenschema. .

    Like

  6. Mooi diertje. Ik was naar hem op zoek maar kan ‘m nog niet vinden hier.

    Like

  7. Schöner Käfer das ganze Bild ist schön.Wünsche dir eine gute neue Woche lieber Gruß Gislinde

    Like

  8. Zo eentje zag ik nog niet wel de vuurwants. Een gestreept jasje is ook niet mis als je maar niet achter tralies zit🙂

    Like

  9. Misschien wel het mooiste wantsje op aard. Prachtig Marylou

    Like

  10. Ik heb volgens mij nog nooit zo’n diertje gezien
    Erg mooi

    Like

  11. Leuk beestje zo met die streepjes. Een toepasselijke naam ook.

    Persoonlijk vind ik de roze bloemen op de achtergrond wel wat afleiden van die mooie wants.

    Gr. René

    Like

    • Dat klopt René maar ik probeerde ze langs de andere zijde te fotograferen maar dan kwamen de streepjes niet mooi uit.Had misschien de achtergrond moeten bewerken..dat had nog een mogelijkheid geweest.

      Like

  12. ha die Marylou
    ja we troffen het , prachtig weer voor zo een wandeling
    ik genoot dubbel op , want ik ben dit natuurlijk gewend , ben er zo wat dagelijks
    maar mijn collega woont in de stad en komt niet vaak in de natuur zoals wij
    dat ik genoot ook omdat hij zo genoot🙂
    wens je een gezonde nachtrust

    Like

  13. knappe foto met interessante informatie

    groeten

    Like

  14. ha die Marylou
    ja ik geniet van het mooie weer hoor
    wens je een goede nacht

    Like


Geef een reactie

