Witte kluifzwam( white bone fingus )

Vandaag  tussen de vlagen door op wandel.Ik ontdekte een hele reeks voor mij tot nu toe onbekende paddenstoel.Opzoekwerk vertelde me dat het om de witte kluifzwam gaat die op de rode lijst staat.

De witte kluifzwam Helvella crispa als de Zwarte kluifzwam Helvella lacunosa zijn  merkwaardige paddenstoelen.Enkel al om de kenmerken van hun steel onderscheiden ze zich van andere paddenstoelen.Hun holle steel vertoont scherpe ribben en diepe gevorkte groeven met dwarsaders. Hierop zit een uiterst grillig gevormde , onregelmatig gelobde lappenhoed met meerdere toppen.hoed. Hun ascosporen ontstaan dus boven op het hoedoppervlak.

De witte kluifzwam vindt men meestal onder eiken.Ze doen denken aan hondenkluifjes.

 

14 reacties op “Witte kluifzwam( white bone fingus )”

  1. ha die Marylou
    ook ik maakte een fijne wandeling , en zag mooie dingen
    deze ken ook ik niet , maar gelukkig zijn ze er toch nog
    wens je een goede nacht

    Like

  2. Een aparte verschijning, Doet een beetje aan een klein spookje denken.

    Gr. René

    Like

  3. Sembra cera di una candela🙂
    La foto è molto bella!! Ciao, Patrizia

    Like

  4. mogge Marylou
    ja al in al twee mooie cq interessante ppsjes
    geniet de dag

    Like

  5. Oewwwwwie…. Of hoe je van lelijke dingen ook knappe foto’s kan maken!🙂

    Like

  6. Ik leer alle dagen weer iets bij
    Want deze ken ik nog niet
    Mooi is anders

    Like

  7. De Witte kluifzwam, zie je inderdaad niet vaak Marylou, mooi gefotografeerd hoor.

    Like

  8. Vandaar de uitdrukking: daar had je dus een hele kluif aan🙂

    Like

  9. mooi zo leer ik nog eens wat dankjewel
    en je hebt een mooie foto gemaakt van een lelijke paddestoel.

    Like

  10. Om je vingers bij af te likken, Marylou! (heb je nog een hapje genomen?)

    Gr. Henk

    Like

  11. wat een vreemd schepsel zeg!

    Like

  12. Wat een grappige variant. Die kende ik nog niet😉

    Like

  13. I haven´t seen this mushroom before.

    Like


Geef een reactie

