Duivelse uitvinding

Eeuwenlang dacht men dat het kaartspel een duivelse uitvinding was om mensen aan te zetten tot vloeken. Satan zette de mensen aan tot vals spel, ruzies en zonde.

Het prentenboek van de duivel  verleidde mensen tot vechtpartijen en zelfs tot moord en doodslag.

Ik bezocht het museum van de speelkaart in Turnhout .

Morgen kan u een uitgebreide foto- serie bekijken op natuurplekjes.

6 reacties op “Duivelse uitvinding”

  1. Helemaal vreemd is het niet gedacht natuurlijk, grof gokken en spelen heeft genoeg narigheid op z’n geweten. Maar sommige spelkaarten zijn wel erg mooi uitgevoerd. Leuk en interessant om te bekijken!

    Like

  2. Ik ben geen kaarter maar ik neem de religieuze regeltjes graag met een korreltje zout.

    In sommige kerken was rotzooien met kleine kinderen jarenlang de normaalste zaak ter wereld …… Ook deze eikenbomen der gerechtigheid zitten vol met duivelse trekjes😦

    Like

  3. ha die Marylou
    allereerst bedankt voor de lieve woorden , en ik zal niet te veel drinken hoor
    ik als liefhebber van het mooie kaartspel klaverjassen , ga een heel eind mee ook met de vorige reactie
    geniet de dag

    Like

  4. Aan het gokken met kaartspelen, zijn al heel wat mensen ten ondergegaan, en dat zou je dus “duivels”kunnen noemen. Maar er zijn ook onschuldige, zoals klaverjassen….dat heb ik heel wat jaartjes gedaan.

    Like

  5. wij spelen graag een spelletje kaart af en toe

    Like

  6. Mooi zo’n oude kaartspel

    Like


Geef een reactie

