Gebouwd rond 1350

Ik was weer op wandel en hield halt in het Hageland.

Ik ontdekte er een unieke donjon die gebouwd werd rond 1350 in de vorm van een Grieks kruis en volledig omgracht. Men noemt hem Toren ter Heide.

Het is een 30 m hoge donjon of woontoren gebouwd door Gerard II van der Heiden. De bovenste verdieping werd bekroond met een peerspits.

De hoge schoorsteen naast de toren is een getuigenis van  een brouwerij die hier stond tot 1939 en de toepasselijke naam “De Toren ” kreeg.

De schouw is  beschermd sinds 3 juli  1942 en gerestaureerd in 1948.In de zomer kan men de toren bezoeken

en vanaf april kan men zijn dorst lessen in de bierkelder

12 reacties op “Gebouwd rond 1350”

  1. A beautiful, peaceful photo.🙂

    Like

  2. mogge Marylou
    dank voor je lieve woorden , en zeker de ppsjes verdienen die😉
    en ook de foto en info hier zijn de🙂 meer dan waard
    een markant gebouw en zo te zien nog in goede staat
    geniet de dag

    Like

  3. Een prachtig belichte foto, mijn compliment Marylou.

    Like

  4. Als jij enkele honderden jaren eerder was geboren Marylou, dan was je beslist slotvrouwe geweest.🙂

    Like

  5. Ha die heb ik pas een 5-tal jaar terug ontdekt. Ik hoop dat ze het geheel ooit restaureren en dat het eens te bezoeken zal zijn.

    Like

  6. wat een prachtige locatie, Marylou!
    Lijkt me wel iets om langs te fietsen, en een stopje te houden…😉

    Like

  7. Een “plaatje” !

    Like

  8. Geweldig. Niet de eerste keer dat ik uitzonderlijke architectuur bij jou te zien krijg

    Like

  9. Wat een bijzondere toren. Nog nooit eerder zoiets gezien. Ook wel lekker als je naast brouwerij woont🙂 Proost! Wel lastig als je daarna al die trappen weer op moet😉

    Like

  10. Marylou, this is beautiful!

    Blessings ~ Wendy ❀

    Like

  11. Wauw! Mooie foto zeg!

    Like


Geef een reactie

