Klingende klokjes

Dit klokje dat in de lente bloeit heet zomerklokje toch al te gek. Het groeit in pollen, de bladeren zijn tot 40 cm lang en erg smal. Elke bloeistengel kan van 2 tot 9 witte bloempjes met groen streepje in de vorm van een klokje dragen. De plant wordt van 30 tot 60 cm hoog en staat op de rode lijst als zeer zeldzaam en is wettelijk beschermd. Bloeit normaal in mei maar dit jaar al in begin april. Normaal is zijn biotoop in moerasachtige gebieden en langs water. Het groeit massaal in het dal van de Nete rond Lier Vanaf vorig jaar worden de knolletjes te koop aangeboden. Ik heb er in mijn tuin maar hier bloeien ze niet weelderig en nemen heel traag in aantal toe, misschien moet ik ze volgend jaar eens in kleigrond zetten.

17 reacties op “Klingende klokjes”

  1. mogge Marylou
    dank voor je lieve woorden , de ppsjes mogen er beide wel zijn
    al is de 2de over een vreselijke ramp . of de kleuren in de 1ste is bewerkt , geen idee
    Hier zie ik een prachtige bloem die ik vast ook al wel ergens gezien heb in de omgeving van de natte gebieden
    als het een beschermde plant is mag er dan wel handel mee gedreven worden ?
    geniet de dag

    Like

  2. Diegene die verkocht worden Karel is een gekweekt zomerklokje. Diegene die je in de natuur aantreft is de wilde soort en daar moet je afblijven wil je niet beboet worden.

    Like

  3. Een hele mooie opname van de zomerklokjes hoor Marylou, knap gedaan.

    Like

  4. Wat een lieve fraaie foto van deze bijzondere sneeuwklokjes. Je hoort ze bijna rinkelen

    Like

  5. Mooie compositie van deze “danseresjes”…..

    Like

  6. bewonder ze in hun natuurlijke omgeving veeeeeel mooier ,een mooie foto.

    Like

  7. En ik maar denken dat het een winterklokje met groene versierseltjes is… Blijkbaar heb ik de klok horen luiden, zonder te weten waar de klepel hangt.🙂

    Like

  8. mooie klokjes!
    Bij ons zouden ze ook niet goed groeien dan, hier is het droge zandgrond

    Like

  9. Mooie foto, hier ben ik ze nog niet tegen gekomen.

    Like

  10. Heel mooi !

    Like

  11. Een zeer mooie foto van het zomerklokje. Ik leerde het pas kennen vorig jaar.

    Like

  12. Met regelmaat zie ik dat jij je nogal eens in het struikgewas begeeft maar deze is wel errug fraai Marylou

    Like

  13. Heel mooi, scherpe foto.

    Like


Geef een reactie

