Rups van de spinselmot

De spinselmot is een kleine nachtvlinder die met open vleugels slechts 2 centmeter groot is

Ze hebben witte voorvleugels die bezaaid zijn met talrijke zwarte stippen. De achtervleugels zijn grijsbruin. De vleugelranden hebben lange franjes. De rups van de spinselmot heeft een lichtgele grondkleur met zwarte stippen en een zwarte kop. Ze zijn één centimeter groot of meer..

Zie je bomen of struiken vol spinsel  dan weet je daarin ook honderden rupsen te vinden die de bomen of struiken volledig kaal vreten.

Ik zag ze in het natuurgebied Walenhof in Niel

11 reacties op “Rups van de spinselmot”

  1. mogge Marylou
    mooie vlindertjes dus , jammer dat de rups zoveel eten moet voor het zover is😉
    geniet de dag

    Like

  2. Ik vind vlinders prachtig, maar de rupsen heb ik liever niet in mijn tuin! Ik heb ook wel eens struiken gezien die vol met spinsel zaten, een beetje luguber gezicht. Je hebt er wel een mooie foto aan over gehouden.

    Gr. René

    Like

  3. Sommige bomen zitten helemaal vol Marylou, nog even en het wemelt van die kleine vlindertjes.

    Like

  4. Interessant! Ik zocht meteen een foto op van die vlinder en ‘k kwam hier terecht: http://de-kleine-dingen.blogspot.be/2010/06/spinselmot.html
    Op die close-upfoto van de mot lijkt het wel alsof ze een bontmanteltje aanheeft.

    Like

  5. Voor vogels met jongen een weldaad, maar zelf zie ik ze niet zo graag.

    Like

  6. Sommige bomen zitten heel vol. Soort plaag. Niet aanraken. Dan krijg je huiduitslag van. Zeggen op tv. Wel prachtig foto gemaakt.

    Like

    • Hallo Ferry en Jacqueline dit zijn geen processierupsen hoor.Deze rupsjes zijn niet behaard in tegenstelling tot de processierupsen die behaard zijn en waarvan de brandharen felle reacties geven.

      Like

  7. ha die Marylou
    ja een pps vol rake teksten en een leuk filmpje om ff te lachen
    ik heb mijn WP maatje getroffen en zo’n anderhalf uur gebabbeld , was erg leuk
    nog een fijne middag

    Like

  8. Je ziet ze soms met trossen tegelijk hangen, niet eerder rustend dan dat ze de hele boom/struik kaal hebben

    Like

  9. ha die Marylou
    ja kan een bekende zijn , een met naar mijn mening veel in zich
    het filmpje toen ik het zag , zag ik het voor me , nog zo van de wereld na een avond stappen
    Ik klik om te reageren op de naam Natuurfreak bij je reactie , maar die link opent niet
    slaap wel

    Like


Geef een reactie

