Super zeldzaam

Bij de laatste natuurwandeling door de Torfbroek  ontdekte ik, hoe weinig ik toch weet.Tussen het riet op natte bodem groeide een roos-rood piepklein bloemetje( slechts enkele cm groot) Het teer guichelheil behoort tot de sleutelbloemfamilie.

Het kleinood staat op de rode lijst en is echt heel zeldzaam,bloeit van juni tot augustus op  ondergond die in de winter vaak onder water staat.Het plantje wordt 5 tot maximum 20 cm hoog

Het heeft heel wat opzoekwerk gekost om achter de naam te komen.Maar het is een echte beauty.

15 reacties op “Super zeldzaam”

  1. mogge Marylou
    ik vind dat jij heel veel van de plantenwereld weet , en ja net deze wat minder , maar die is ook zeldzaam
    mooi bloempje , hopelijk komen er weer meer
    geniet de dag

    Like

  2. Als je zoiets zeldzaams aantreft, gaat je hart toch iets sneller kloppen hoor Marylou, een fraaie foto van deze mooie bloempjes hoor.

    Like

    • Inderdaad Edward ..Ik heb er 3 keer plezier aan, het bekijken,fotograferen en zoeken wat ik net gezien heb.Als dan blijkt dat het super zeldzaam is geeft dat een fijn gevoel want wie wil er niet af en toe iets ontdekken waarvan je niets afwist en nog nooit gezien had.

      Like

  3. Bellissimo fiore, bellissimo scatto!!!

    Like

  4. Such dainty little flowers, MaryLou.🙂

    Like

  5. Je zeldzame schoonheid mooi gefotografeerd Marylou

    Like

    • Zo’n piepklein mooi dingen ontdekken tussen het 2 m hoge riet vond ik het fijnste.Men moet af en toe ook eens met het hoofd naar beneden lopen om die dingen plots te zien opduiken

      Like

  6. Het ziet er een. Super mooi bloempje uit. Pracht foto!

    Like

  7. We kunnen niet alles weten he. Daarom fijn dat jij ons er op wijst. Ik eist het namelijk ook niet 😄

    Like

  8. Wat een lief bloempje!

    Like

  9. Hij is prachtig en heeft ook een bijzondere naam: guichelheil.

    Like

  10. prachtige veldbloemen. Fijn weekend groetjes Ineke

    Like

  11. De naam alleen al! Guichelheil ken ik, alleen ken ik hem knaller van kleur. Mooie foto!

    Like

  12. Sin Duda Una Composición Que Me Gusta Mucho, Su Colorido, Su Enfoque, Su Colocación… Muy Bella, Un Saludo.

    Like


Geef een reactie

