De ronde zonnedauw wordt zeldzaam

De ronde zonnedauw is een vleesetende plant en staat op de Rode lijst van planten die sterk afnemen en is daarom geschermd.De plant vangt kleine insecten,meestal spinnen en vliegen en vangt ze met zijn bladeren waarop op het einde een druppeltje kleverige afscheiding zit die men dauw noemt.Als een insect op de bladeren landt ,blijft het plakken en het blaadje rolt zich dan om de prooi heen. en het insect wordt verteerd

De plantjes zijn maar enkele centimeter groot zodat men er gauw overziet. .Ze groeien in moerasgebieden op natte plaatsen en op  stikstofarme grond en vaak ook naast veenmos.Hij heeft fijne witte bloempjes maar was al uitgebloeid.

 

 

12 reacties op “De ronde zonnedauw wordt zeldzaam”

  1. nog nooit waargenomen, waarschijnlijk overheen gekeken. Fraai plaatje

    Like

  2. mogge Marylou
    ja wat fijn dat ze deze mooie vogel zo konden helpen hé
    daar zijn er als van dit plantje ook niet zoveel meer van
    ik zou niet kunnen zeggen of ik het wel al eens gezien heb , wandel genoeg door dat soort gebieden
    dank voor de wijze les
    geniet de dag

    Like

  3. Nog nooit gezien, kijk niet goed denk ik. Zeer mooie foto.

    Like

  4. speciale plant! Zou handig zijn als we zoiets in huis hadden…😉

    Like

    • De zonnedauw heeft specifieke eisen en is in huis niet te houden en is ook beschermd er zijn wel andere vleesetende planten die je kan kopen en in huis houden je moet wel zien d

      Like

  5. ik heb ze zelf nog nooit gezien maar wel regelmatig voorbij zien komen op foto’s. Bijzonder zijn ze wel

    Like

  6. In al zijn kleinheid is het toch een imposante verschijning. Zelf heb ik hem dit jaar nog nergens aangetroffen. Toch maar eens op zoek. 😉

    Like

  7. Prachtige foto Marylou.
    ik heb er ook een blog van klaarstaan maar die plaats ik later wel.
    Ik vind dit echt een enig plantje en zo mooi om te zien. Piepklein maar o, zo gevaarlijk voor de juffers, vliegen en sprinkhaantjes😉 Je foto is echt fantastsich!

    Like

  8. Ik heb toch de indruk dat de vernatting die in Nederland en der wordt gerealiseerd het plantje goed doet.

    Like

  9. I love this! I love the texture and colour. This is so beautiful!

    Smiling cheers,

    Autumn Jade

    Like


Geef een reactie

