Een sprookjes paddenstoel

Weken geleden zag ik hem heel vaak staan tijdens mijn wandelingen en nadien  vond ik hem nergens meer.Dit weekend stak hij zijn kopje weer boven. De rode met witte stippen paddenstoel uit de kinderliedjes is een vliegenzwam die zolang de hoed nog bol staat  niet volgroeid is

 

De vliegenzwam herken je aan zijn rode hoed met witte stippen, van 5 tot 20 cm doorsnede.

Let op, de stippen liggen los op de hoed en kunnen door de regen verdwijnen! Er bestaan dus ook vliegenzwammen zonder stippen!
En als het heel veel regent verliest de hoed wat kleur en krijg je een oranje vliegenzwam. En heel soms zijn de stippen van de vliegenzwam niet helemaal wit en zelfs een beetje geel.

Witte plaatjes met witte sporen
Aan de onderkant van de hoed heeft de vliegenzwam witte plaatjes, waarop witte sporen rijpen. Zijn de plaatjes bruin of zwart, dan zit je bij de verkeerde soort.

Een witte steel met witte ringen

Je kan de vliegenzwam ook herkennen aan zijn witte steel, met bovenaan een witte ring en onderaan een witte, rafelige beurs rond de knolvormige steelvoet.(natuurpunt )

7 reacties op “Een sprookjes paddenstoel”

  1. Molto bella la foto e grazie per le informazioni su questo fungo.
    Ciao, Patrizia

    Like

  2. ha die Marylou
    klopt , ik kwam het maandag na weken ook weer tegen
    je hebt het een mooie uitleg gegeven
    slaap wel

    Like

  3. Hij is altijd mooi hé Marylou. Ik blijf hem door zijn kleur de mooiste vinden.

    Like

  4. Gut, dat die stippen los liggen, wist ik niet hoor….weer wat geleerd. Dit is een hele fraaie opname Marylou.

    Like

  5. ik heb die nog nooit in het écht gezien!
    Weer wat bijgeleerd

    Like

  6. Heel mooi. Vaak groeien ze om één of andere reden vlakbij berkenbomen

    Like

  7. This really looks like a magic toadstool.🙂

    Like


Geef een reactie

