Smalle weegbree

Deze nuttige plant vindt men nu nog want het is een overblijvende plant die tot laat in de herfst bloeit.De bladeren staan als een bladrozet rond de gegroefde steel.Op de groen-bruine aar staan opvallende witte  helmknoppen  die ver buiten de aar uitsteken.Het is de waardplant van verschillende soorten parelmoervlinders en microvlinders.

De plant is niet giftig en kan als voedsel gebruikt worden voor knaagdieren en mensen.Je kan het op het laatst versnipperen in de soep en gekneusd helpt het bij jeuk van insectenbeten en na  het netelen.In de kruidengeneeskunde is het bekebd doordat het vaak in hoestsiropen gebruikt wordt.

9 reacties op “Smalle weegbree”

  1. Ja, inderdaad een zeer nuttige plant, die staat hier nu ook nog te groeien, groen en al. Ik heb er wat van gedroogd om verder gedurende de winter te gebruiken indien nodig, of voor in de soep. Mooie photo.

    Like

  2. Welk deel van de bloem is dan eetbaar, de bloem en ook de stengel?

    Like

  3. Inderdaad taaie bloemekes die de moed niet snel opgeven

    Like

  4. mogge Marylou
    ja een hele variatie bij mij hé🙂
    nu ik maakte een heerlijke wandeling van een 26 km door een prachtig duin gebied bij heerlijk weer
    genieten van een mooie plant door jou zo mooi neer gezet doe ik nu hier
    en zal zien dat ik wat bijwerk in de mailbox en reacties
    wens je een heerlijke zonnige zondag

    Like

  5. Deze geven de moed niet snel op Marylou, ik wens jou ook een fijne zondag

    Like

  6. Mooi informatief logje, Marylou. Ik ken de plant wel, maar dat hij eetbaar is en o.a. tegen jeuk gebruikt kan worden, is nieuw voor me.

    Like

  7. Omtrent ’n mooi blom. En om te dink mens kan dit eet? Nice.

    Like


Geef een reactie

