Grote bonte specht

Hij zat op de hoogste tak.Ik hoorde hem kloppen maar heb toch een hele tijd moeten zoeken voor ik hem zag zitten.Mijn telelens was eigenlijk niet sterk genoeg om hem groot in beeld te brengen.Uitvergroten was niet mogelijk en ik hoop dat hij volgende keer een wat lagere plaats kiest.

De specht slaat met zijn snavel tegen bomen om voedsel te zoeken of een hol te maken. De specht heeft een soort schokdemper in zijn kop net boven zijn snavel die de klappen opvangt. De poten en tenen zijn relatief kort en voorzien van scherpe, sterke klauwen.Zeer speciaal is de tong.

Het is een handig gereedschap in het zoeken van voedsel. Ze zijn namelijk verzot op mieren, die ze met hun lange tong uit boomholtes halen. Dit wordt vergemakkelijkt door stekels of lijm aan het eindpunt waar mieren aan blijven kleven, ze kunnen ermee kronkelen. Deze tong is erg elastisch

14 reacties op “Grote bonte specht”

  1. mogge Marylou
    ja ik hoor en zie ze ook vaak hier achter in het bos , maar het is moeilijk om ze echt mooi op de foto te krijgen , als of ze een hekel aan poseren hebben🙂
    geniet de dag

    Like

  2. Best wishes for a Happy New Year

    Like

  3. Elke keer als je een specht hoort, is het spannend of je hem ook te zien krijgt, want ze zijn er heel goed in om zich te verbergen door om een boomstam heen te draaien. Leuk dat het in dit geval gelukt is om hem op de foto te krijgen. Het zou mooi zijn als hij zich een volgende keer van wat dichterbij laat fotograferen. De aanhouder wint, Marylou! 🙂

    Like

  4. Die heb je toch maar even mooi kunnen fotograferen Marylou!

    Like

  5. Spechten, altijd leuk … Ik zou heel graag eens een kleine bonte specht treffen want je ziet ze vrijwel nooit. Heel anders dan de grote bonte die je heel veel ziet. Zo ook hier want Marylou, ik moet je teleurstellen, je hebt hier ook gewoon een grote bonte specht op de foto.

    Like

    • Bedankt Sandra maar ik las dat de grote bonte specht 20 cm groot was en dit was een kleine vogel.Bedankt voor de tip.Ik verander het.

      Like

      • De kleine is net iets groter als een mus … Het is soms moeilijk in te schatten hoe groot of klein een vogel is. Maar de tekening is duidelijk. De grote heeft witten schoudervlekken net als die van jou. De kleine heeft allemaal stippen in horizontale rijtjes en geen rood kontje.

        Like

  6. Het is al een heel tijdje geleden dat ik hier in mijn tuin nog een bonte specht heb gezien, de groene specht af en toe eens.

    Like

  7. Zeker geen dagelijkse ontmoeting Marylou. Je mag heel blij zijn met deze foto’s

    Like

  8. Lovely photo, Marylou. He looks so friendly.🙂

    Like

  9. ik heb ooit ’s een specht bezig gehoord maar kon hem niet traceren.

    Like

  10. Heel mooi, ik heb deze vogel nog nooit echt gezien.

    Like

  11. Voëls is altyd vir my so pragtig!

    Like

  12. Voor mijn gevoel is het de middelste bonte specht!

    Like


Geef een reactie

