Gaspeldoorn

Op mijn wandeling op de Strabrechtse heide in Mierlo  zag ik deze voor mij onbekende plant.Opzoekingen vertelde me dat het een gaspeldoorn is.Hij staat op de Nederlandse rode lijst van planten die afnemen en vrij zeldzaam worden.Van ver lijkt hij op de brem die in de zomer bloeit maar deze bloeit in de winter en in februari.Hij heeft goudgele vlindervormige bloemen die door hun geur bijen en insecten aantrekken en die stuifmeel uit de bloemen afschiet op de insecten die hem bezoeken.

 

De struik is groenblijvend en kan tot 3 m hoog worden en heeft doornen die tot 2,5 cm groot kunnen worden

De doornvormige gegroefde bladeren zijn zacht als ze jong zijn en kunnen dan door de dieren gegeten worden.De zwart behaarde peulen bevatten zaden die giftig zijn. ze bevatten cytisine.

14 reacties op “Gaspeldoorn”

  1. Leuk dat je zo’n zeldzame struik tegenkomt, ik kende hem niet

    Like

  2. mogge Marylou
    een mooie plant met mooie bloem
    ik ben blij dat ik kan zeggen dat hier in mijn omgeving , zijnde Het Gooi , deze plant gelukkig voorkomt
    zelf dacht ik eerst , is de Brem nu vroeg of laat🙂
    geniet de dag

    Like

  3. Ik zou hem vast voor de brem hebben aangezien, want qua bloei kun je tegenwoordig alles verwachten.

    Like

  4. Ze zijn mooie Marylou, jou foto overigens ook, een hele fraaie compositie hoor.

    Like

  5. ha die Marylou
    ja wat een mooie natuur pps , en dat alles hebben wij hopelijk dit jaar nog te goed🙂
    dus je weet nog van dat mooie cadeau , ja dat ga ik genieten hoor
    fijne middag nog

    Like

  6. I think I won’t touch this one, Marylou.🙂

    Like

  7. Ek ken nie die blom. Maar interessant.

    Like

  8. Heel mooi. Onderwerp komt mooi los, maar toch één met z’n omgeving

    Like

  9. het ziet er inderdaad wat als brem uit.
    Kende ik niet

    Like

  10. De bloempjes lijken inderdaad veel op brem. Het is maar goed dat er nu bloeiende bloemen zijn want dan hebben de vlinders die al ontwaakt zijn tenminste al een tankstation open.

    Like

  11. wat een flinke doorns heeft die struik. wel voorzichtig behandelen.

    Like

  12. Je bent ’n aandachtige wandelaar🙂

    Like

  13. Hele mooie foto maar ook een hele mooi plant met deze gele bloemen erin. Nog nooit gezien dus ik ben dan ook zeer verrast🙂

    Like


Geef een reactie

