Kleine zonnetjes in het gras

Speenkruid behoort tot de Ranonkelfamilie.

De plant wordt tot 30 cm hoog en bloeit van maart tot mei. De hartvormige bladeren zitten aan het uiteinde van een lange bladsteel. Degele bloempjes hebben acht tot 12 kroon en drie groene kelkbladeren.  Ze gaan alleen open als de zon schijnt. De planten vormen als het ware een “tapijt” dat vaak niet hoger is dan 10 cm. Na de bloei sterft het bovengrondse deel van de plant af, de ondergrondse knolletjes van enkele millimeters lengte blijven in leven voor het volgende jaar.

De plant komt algemeen voor op vochtige gronden, langs natte bosranden en slootkanten. Gewoon speenkruid verspreidt zich zowel  door zaailingen  als door knollen.Wzed vroeger gebruikt tegen speen.

Tot mijn verwondering waren sommige bloemetjes wit of had de gele bloem en witte krans.Ik heb het opgezocht maar er niets over gevonden.Wie het weet ,mag het mij gerust laten weten

12 reacties op “Kleine zonnetjes in het gras”

  1. mogge Marylou
    een pracht foto van een mooi plantje
    en ook een goede les er bij
    maakt een ieder blij
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  2. Je hebt er een mooi schilderij van gemaakt Marylou.

    Liked by 2 people

  3. Deze staan er mooi op. Je kijkt toch wel een beetje uit dat je niet voorover die drilsloot in duikelt hé 🙂

    Liked by 2 people

    • Op zulke plekken ben ik extra voorzichtig Henk.Ben verleden week in een moeras van een paadje geschoven en gevallen in het slijk..Ik zag er niet uit en had me goed bezeerd..het was er erg glad en ondanks ik voorzichrig was ,is het toch gebeurd.

      Like

  4. Prachtige voorjaarsbloeiers weer. Die witte bloemetjes vielen mij ook meteen op op je foto, zo heb ik ze hier in de buurt nog nooit gezien.

    Liked by 2 people

  5. Die is werkelijk heel mooi!

    Liked by 2 people

  6. zo zie je maar dat “onkruid” eigenlijk niet bestaat.
    Deze zijn mooier dan menige gekweekte snijbloemen…😉

    Liked by 2 people

  7. Heel mooi!

    Liked by 2 people

  8. Wat een heerlijkheid weer, al die kleuren! Fijn weekend gewenst!

    Liked by 2 people


Geef een reactie

