Wat groeit er in mijne hof

Momenteel bloeit er  in mijn tuin heel veel en is het genieten van alle kleuren maar spijtig genoeg niet van de geuren.Want  men reed me ooit van de baan en bij die frontale botsing heb ik mijn geur verloren en de dokters hebben die niet kunnen herstellen.Dat vind ik verschrikkelijk en blijf het missen.

Momenteel bloeien er tulpen,hyacinten boompioenen,viooltjes,kruidnagels vruchtenbomen,rodondendrons en kievitsbloemen.

De kievitsbloem (Fritillaria meleagris) is een plant uit de lelie familie.. Het is een in het wild in Nederland zeer zeldzaam voorkomend bolgewas  dat beschermd is. In België is de plant in het wild  uitgestorven. De bloem heeft paars (soms wit) geblokte bloemblaadjes. Het plantje heeft een zeer tere stengel met dunne blaadjes, die een aantal maanden na de bloei afsterft. De planten doen er acht jaren over om in bloei te komen.

De plant kan erg slecht tegen aanpassingen aan het grondwaterpeil en is op de meeste plaatsen al voor de Tweede Wereldoorlog uitgestorven.(Wikipedia )

15 reacties op “Wat groeit er in mijne hof”

  1. Beautiful photo! I love this Fritillaria… In Swedish it is called “Kungsängslilja”…Lily of the King’s Meadow… I have planted some in my Little Meadow at my summer cottage.

    Liked by 1 persoon

  2. mogge Marylou
    ja dat is vreselijk om geen reuk meer te hebben , zeker nu met al wat bloeit om je heen , zoals deze mooie maar dus zeer zeldzame bloem
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Heel mooi, ik heb er nog nooit eentje gezien.
    Jammer van je reukvermogen … niet leuk! Maar je had natuurlijk veel ergere dingen kunnen overhouden.

    Liked by 1 persoon

  4. Het lijkt mij verschrikkelijk om geen reuk meer te hebben Marylou. Een hele fraaie opname van de Kievitsbloem hoor.

    Liked by 1 persoon

  5. Mooie foto van die lieflijke kievitsbloemen, Marylou. Het lijkt me heel vervelend om zonder geur door het leven te moeten gaan. Niet alleen het gemis aan bloemengeur, maar vooral ook het missen van de geur van eten lijkt me heel naar.

    Liked by 1 persoon

  6. Het lijkt me heel vervelend om zonder geur door het leven te moeten gaan. Wat ik mij afvraag of je – net door het gemis van de geneugten van één zintuig – zoveel doet met een ander(e) zintuig(en). Jij hebt een speciaal OOG voor de natuur, zo blijkt uit jouw prachtige foto’s. Dank!

    Liked by 1 persoon

  7. Een prachtige bloem is het. En wat leuk dat je hem in je eigen tuin hebt staan. Voor mij was het een paar weken geleden dat ik hem voor het eerst zag. En nog in het wild ook!

    Gr. René

    Liked by 1 persoon

  8. Your garden must look really wonderful, Marylou. I’m sorry about your sense of smell being lost. The same thing happened to my mom, but she got it back again after a few months.🙂

    Liked by 1 persoon

  9. I like how you composed/framed the image.

    Liked by 1 persoon

  10. Ek het dit nog nooit gesien nie. Besonders

    Liked by 1 persoon

  11. A very beautiful flower.

    Liked by 1 persoon

  12. Prachtig die kievitsbloem Marylou. En hoe spijtig dat je geen geuren meer kunt waarnemen ;-(

    Liked by 1 persoon

  13. Een mooie opname.

    Liked by 1 persoon

  14. Mijn schoonmoeder had ook geen reukvermogen. daar kwam ik achter toen ik een keer bij haar thuis kwam terwijl ze bedorven vlees aan braden was. De geur was verschrikkelijk😦

    De kievitsbloem is toch wel heel bijzonder

    Liked by 1 persoon

  15. Oei lijkt me inderdaad heel erg om je geur kwijt te zijn

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

