Hele speciale vingerhoedjes

Vingerhoedskruid is een plant uit de helmkruidfamilie is tweejarig en kan tot 200 cm groot worden.De plant heeft groene ovaal of lancetvormig bladeren en bovenaan voelen ze ruw aan.De bloempjes zijn van oorsprong paars met vlekjes waar een wit randje omheen zit. Er zijn ook variëteiten in wit,roze en geel.De bloemen zijn net vingerhoedjes en groeien in grote trossen langs de stengel.Ze bloeien van onder naar boven in juni tot oktober en worden bestoven door hommels en bijen op zoek naar nectar.Er kunnen tot meer dan negentig bloemen per plant voorkomen

Alle delen van de plant zijn giftig voor mens en dier.Nu nog wordt vingerhoedskruid in de geneeskunde gebruikt voor de behandeling van sommige hartritme stoornissen. (Wikipedia)

15 reacties op “Hele speciale vingerhoedjes”

  1. ha die Marylou
    wat heb je ze mooi op de foto
    en dan weer een wijze les erbij
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi hoor, ik heb er ook in mijn tuin, zal er afblijven met mijn vingers. 👍🏼

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi geheel bij je al die gekleurde staafjes in het groen.
    Ik heb ze ook in potjes meegenomen naar mijn nieuwe pieptuintje.

    Liked by 1 persoon

  4. Hier bij ons komt vingerhoedskruid weinig voor. Mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  5. Een mooie foto van dit vingerhoedskruid. Blijft een mooie maar gevaarlijke bloem! Wel veel voeding voor de bijtjes.

    Liked by 1 persoon

  6. Mooi hoor, ik heb ze al heel lang niet meer gezien.

    Liked by 1 persoon

  7. Ze zien er prachtig uit!

    Liked by 1 persoon

  8. Ze zijn prachtig Marylou. Een eldorado voor hommels

    Liked by 1 persoon

  9. Prachtig, Marylou!
    Het begint er op te lijken, dat wij het er dit jaar in ons tuintje zonder moeten doen, want ik heb ze nog niet gezien.

    Liked by 1 persoon

  10. Een mooie foto en een mooie bloem
    Bedankt voor de info, dan kun je beter niet aanraken
    Greetings, Pat

    Liked by 1 persoon

  11. mogge Marylou
    ja dat zijn 2 mooi ppsjes vol van mooie platen
    ik ben vandaag weer weg te wandelen , een etappe van het Hanzesteden pad
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  12. mooi, maar niet zonder handschoenen aan te pakken…😉

    Liked by 1 persoon

  13. Thse Foxgloves are so pretty. My dad used to grow them in his garden when I was a child in England.🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Dag Marylou
    Prachtige bloemen
    En mooie reportage
    Lieve groetjes Roosje

    Liked by 1 persoon

  15. Deze plant heb ik altijd al bijzonder en mooi gevonden🙂
    Op mijn fietstochtjes in het bos moet ik ook altijd even stoppen om ze te bekijken🙂
    Hele mooie foto!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

