Ik zoek het in de hoogte

De stokroos bloeit in de zomer van juni tot augustus met lange bloemstengels van 1-1,5 m hoog, maar de plant kan ook veel hoger worden (tot zo’n 3 meter). Tijdens de bloei trekt de plant bijen  en hommels aan. De stokroos heeft splitvruchten, waarin de 7–8 mm grote zaden zitten. Opkweken van stokrozen kan door middel van zaad dat aan het einde van de zomer rijp is en direct gezaaid kan worden. Zaaien kan ook in de opvolgende lente. Als het zaad rijp is barsten de splitvruchten vanzelf open. De stokroos kan ook zichzelf uitzaaien.Men vindt ze in een grote verscheidenheid aan kleuren.

De stokroos stond vroeger steeds in boerentuinen.

12 reacties op “Ik zoek het in de hoogte”

  1. Bij ons in de tuin komen zo ook elk jaar her en der weer op. Fraaie foto zo tegen de donkere achtergrond.

    Gr. René

    Liked by 1 persoon

  2. mooie foto van mooie plant
    ik zie ze veel op wandelingen , laatst ook mooie zwarte

    Liked by 1 persoon

  3. Een prachtige foto van deze bloem die tot grote hoogte is gestegen Marylou.

    Liked by 1 persoon

  4. pracht foto van een erg mooie bloem

    Liked by 1 persoon

  5. Ze komen helemaal tot hun recht op deze mooie foto.
    Wij hebben ze hier al eens gezaaid, maar daar hebben we indertijd nooit wat van teruggezien.

    Liked by 1 persoon

  6. heel mooi plaatje met het groen op de achtergrond

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb ze wel een paar jaren gehad maar ze zijn toch uitgestorven in mijn tuin. Jammer want als ik deze foto zie is het toch wel een hele mooie bloem.

    Liked by 1 persoon

  8. Fraai detail van deze flora. Ik zag ze eens groeien aan vooroorlogse geveltjes in een straatje. Prachtig gezicht

    Liked by 1 persoon

  9. Lank laas stokrose gesien

    Liked by 1 persoon

  10. ik wou net zeggen, dat je die vaak op boerderijen tegen komt

    Liked by 1 persoon

  11. Dag Marylou,
    Wat een mooie foto van deze prachtige bloem
    Nog een fijne dag lieve groetjes Roosje

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

