Niet te eten

De Sint -Jansvlinder is giftig en door de slechte smaak zal geen enkele vogel hem eten.Ik fotografeerde hem in Oostenrijk waar hij op duifkruid zit een plant die hier op de Rode lijst staat omdat hij afneemt en  zeldzaam wordt in België en Nederland

De Sint Jansvlinder  behoort tot de familie van de bloeddrupjes of bloedvlekvlinders  en zijn een familie van vlinders uit de superfamilie Zygaenoidea. In deze familie zijn ruim duizend soorten in 170 geslachten benoemd. Het zijn dagactieve vlinders waarvan in Nederland en België 6 soorten voorkomen.

De sint-Jansvlinder, familie van de bloeddrupjes  is  zwart van grondkleur en  deze vlinder heeft 6 opvallende rode stippen op de vleugels en antennes met een verdikking aan het uiteinde Het is een soort van bloemrijk grasland en de rupsen zijn afhankelijk van rolklaver. De rupsen zijn groen met zwart van kleur  De sint-Jansvlinder is een echte zomervlinder, die de piek heeft in juli en augustus.

Tekst:De vlinderstichting

wanneer: eind mei-eind augustus

waar: bloemrijke graslanden, wegbermen, kalkgraslanden, weilanden, brede bospaden en duinen

15 reacties op “Niet te eten”

  1. mogge Marylou
    mooi vlindertje op een mooi bloempje
    en als ik het goed zie ben ik deze bloem wel tegen gekomen tijdens m’n wandelingen , en daar ben ik blij om , als ik lees dat het wordt bedreigd
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Deze ben ik nog nooit tegengekomen. Een prachtige vinder.

    Liked by 1 persoon

  3. Schitterend deze fraaie vlinder op die bloemetjes Marylou.

    Liked by 1 persoon

  4. Heel mooi deze heb ik 1 maal gezien en met mijn smartphone kunnen nemen🙂

    Liked by 1 persoon

  5. hier zie ik hem ook wel regelmatig vliegen, en duifkruid, prachtig ik heb zaadjes gekregen die gaan we volgende jaar maar eens poten eens zien of het wat geeft. ik heb al verschillende soorten van de rode lijst. knikkend nagelkruid bijv doet het goed in onze tuin, Bij vivara heb ik al verschillende leuke soorten besteld. leuk voor de isecten en dus ook leuk voor de vogels.

    Liked by 1 persoon

  6. Vlinders, ik heb een vriend die er bang voor is.. hoe gek is dat

    Liked by 1 persoon

  7. Dat is weer een mooi vlindertje. Ik heb hem hier in de buurt ook wel eens kunnen fotograferen, maar dit jaar heb ik hem hier nog niet gezien.

    Liked by 1 persoon

  8. Een prachtige plaat van deze vlinder welke ik vorige wek ook heb gezien in Meijendel maar voordat de camera in stelling was vloog hij weg😦

    Liked by 1 persoon

  9. De vlinder van de rups die je een tijdje geleden fotografeerde. Hoe feller van kleur hoe giftiger zie je vaker in het dierenrijk

    Liked by 1 persoon

  10. The flower looks so pretty. One wouldn’t imagine that it was poisonous. Lovely photo, Marylou.🙂

    Liked by 1 persoon

  11. prachtige opname Marylou

    Liked by 1 persoon

  12. So nice, both the flowers and the insect.

    Liked by 1 persoon

  13. Wat ken jij toch veel plantennamen. Heel leuk!

    Liked by 1 persoon

    • Ik zoek heel mijn leven al veel op en zo weet je op den duur heel wat maar ik moet toch nog heel vaak dingen die ik nog nooit zag opzoeken en dat vind ik plezant.

      Like

  14. Dit Duifkruid heb je echt heel mooi in beeld gebracht🙂 De St. Jansvlidner en de bijbehorende info is ook heel erg mooi.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

