Tijd om te oogsten

De kiwi’s in mijn tuin zijn klaar om te oogsten.Ze geuren heerlijk en smaken voortreffelijk.Ik heb er zoveel dit jaar zodat ik er vruchtensaus,smoothies en jam van maakt.

De kiwi is een slingerende klimplant en groeit uitermate krachtig.Ze dienen te worden geleid tegen een muur, hekwerk of pergola. Snoeien is jaarlijks noodzakelijk om te voorkomen dat de planten te hard groeien en weinig vruchten vormen. Het duurt 3 tot 5 jaar na het aanplanten voordat er vruchten worden gevormd. Daarna kan er met de juiste verzorging elk jaar rijkelijk geoogst worden.

De vruchten hangen lang aan de plant voordat ze rijp zijn. Meestal worden ze onrijp geplukt voor een betere bewaarbaarheid . In Nederland is het, op een enkele uitzondering na, niet mogelijk om de vruchten aan de plant te laten rijpen. Om toch rijpe vruchten te krijgen worden de kiwi’s zo laat mogelijk geplukt (zo vlak mogelijk voor het moment dat de nachtvorsten in oktober/november invallen) en vervolgens samen met bijvoorbeeld rijpe appels of bananen op een schaal gelegd en in een (plastic) zak verpakt. Deze zak wordt op een donkere plek met kamertemperatuur geplaatst. Hierbij duurt het ongeveer een week om de kiwi’s af te rijpen, door de vorming van ethyleengas door de appels en de bananen. Een andere manier om rijpe vruchten in Nederland te krijgen is door de vruchten aan de plant te laten hangen tot hij, na de eerste vorst, zijn blad verloren heeft; op deze manier kunnen de rijpe kiwi’s tot in januari geplukt worden.

16 reacties op “Tijd om te oogsten”

  1. mogge Marylou
    mooie en mag ik zeggen lekkere opname
    en een wijze les om dit lekkere vruchtje
    wat je zegt bij mij onderschrijf ik ook helemaal
    wens je een droge dag🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Wat leuk dat je kiwi’s in je tuin hebt Marylou, ze zijn super gezond.

    Liked by 1 persoon

  3. Nooit gedacht dat ze lekker zouden zijn … Lijkt me hier het verkeerde klimaat. Maar hartstikke leuk dat dit kan …

    Liked by 1 persoon

  4. Oehoe! Hoe lus is ek nou vir kiwis.

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi beeld van een rijke oogst. Gezond en lekker. Eet smakelijk

    Liked by 1 persoon

  6. wow, ik wist niet dat je die kiwi’s zo laat op het jaar nog kon oogsten.
    Bedankt voor dit weetje, Marylou!

    Liked by 1 persoon

  7. ja Marylou
    ik kan die paar centen goed gebruiken

    Liked by 1 persoon

  8. ik wist niet dat kiwi’s hier gedijen konden

    Liked by 1 persoon

    • Ik heb ze 15 jaar geleden gezet.Het heeft 7 jaar geduurd eer ze vruchten hadden ze staan tegen een muur op het zuiden.Ik krijg er alle jaren meer.Na de eerste vorst worden ze zoet en zacht en kan men ze oogsten en in de lente geven ze heerlijk geurende bloempjes.

      Liked by 1 persoon

  9. Jammie jammie, dat worden heel veel volle potjes 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Wat heerlijk! Wij hebben een kiwi die nog nooit vrucht gedragen heeft . Dat schijnt een jaar of 8 te duren.

    Liked by 1 persoon

  11. Dit ziet er echt heel goed uit Marylou! Prachtigefoto ook!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

