Knappe strategie

 

Het jaar is weer aan de laatste maand bezig.Op wandel in de Kesselse heide kon ik niet naast al die tunnelnetten van de trechterspin kijken.Die trechternetten zijn echte valkuilen.

Trechterspinnen worden ook weleens grasspinnen genoemd.Ik heb er geen enkele meer gezien sinds de laatste week van november .
Deze spinnen hebben een opvallend gestreept patroon op de rug in bruin of grijs.
Het trechtervormig net bestaat geheel uit gedroogde zijde zonder kleverige draden met horizontale platen van fijnmazig weefsel en vastgemaakt aan de omringende vegetatie.Aan het einde van de tunnel een kleine opening waar de spin zich terugtrekt .Landt er een vliegend of springend insect op het plateau dan kunnen die zich bijna niet meer bewegen.De spin snelt toe en bijt hen herhaaldelijk.Na het verpakken in zijde sleurt ze hen de tunnel in.Deze spinnen leven meestal maar 1 jaar.

11 reacties op “Knappe strategie”

  1. Van deze spinnen had ik nog nooit gehoord, weer iets geleerd Marylou.

    Liked by 1 persoon

  2. That’s an interesting perspective! Like a sink😉

    Liked by 1 persoon

  3. mooie foto van een voor mij ook vreemde spin
    en ik ben toch veel op de heide aan het struinen , nog beter opletten

    Liked by 1 persoon

  4. Nog nooit gezien…knap vastgelegd, Marylou.

    Liked by 1 persoon

  5. Voor mij een leerzaam blog dank je wel!

    Liked by 1 persoon

  6. Incredible! What a wonderful strategy this spider has evolved for its survival!

    Liked by 1 persoon

  7. wat een gruwelijke beesten!
    🙂

    Toen ik de foto eerst zag wist ik eigenlijk niet wat het voorstelde, dacht eerst aan de snoet van een otter die net boven water uitstak. Zo zie je maar, visueel misleid…😉

    Liked by 1 persoon

  8. Prachtig om dit natuurwonder eens te zien op jou blog. Compliment

    Liked by 1 persoon

  9. Interessant en incredible!

    Liked by 1 persoon

  10. Prachtig! Ook dit is weer een opmerkelijke vondst.

    Liked by 1 persoon

  11. Schitterend Marylou!!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

