De veelvraat

Bij mijn wandeling deze week op de heide ontdekte ik deze rups.

Ze noemt veelvraat en behoort tot de spinners.(Lasiocampidae)
Van deze familie leven 16 soorten in onze gebieden.De rupsen van alle soorten zijn (zwaar) behaard, wat hen beschermt tegen predatie door vogels. De rupsenharen kunnen bij mensen soms huidirritatie veroorzaken. De rupsen worden overdag vaak zonnend of etend waargenomen. De verpopping vindt plaats in een stevige, soms taaie cocon die dicht bij de grond wordt vastgemaakt aan de vegetatie; in de cocon wordt vaak rupsenhaar verwerkt.Het is de rups van een nachtvlinder.

7 reacties op “De veelvraat”

  1. mogge Marylou
    deze kwam ik ook nog tegen eind november , het zijn mooie en grote rupsen
    bedankt voor de les🙂
    ja ik hoop ook op droog weer , en het ziet er naar uit dat het dat ook wordt
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Hier in de tuin nog nooit gezien maar als ik hem nu zie weet ik in elk geval de naam😉

    Liked by 1 persoon

  3. Een fraaie foto van deze prachtige rups Marylou.

    Liked by 1 persoon

  4. Glad you didn’t tread on him. He’s cute.🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Ken deze veelvraat niet, lekker kapseltje heeft ie 😀

    Liked by 1 persoon

  6. Hij ziet er fraai uit uit maar deze haarbal raak ik liever niet aan🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Werkelijk een schitterende rups. Zo mooi deze gemeleerde kleuren.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

