Koninklijke aanwezigheid aan ons noordzeestrand

Ik was dus eergisteren in Adinkerke voor mijn vrijwilligerswerk bij het kinderbrandwondenfonds van Oscare .Adinkerke ligt 3 km landinwaarts dat was dus de reden dat ik 5 km  moest wandelen om in De Panne aan de zee te geraken en natuurlijk dan ook weer terug naar het schooltje in Adinkerke.Die wandeling maakte ik onder de middagpauze en het was flink doorstappen om het haalbaar te maken. Dat is meteen ook de rede dat ik maar een 6 tal foto’s heb geschoten.Maar ik heb wel een frisse neus gehaald.
De Panne is een badplaats en gemeente in de Belgische provincie West-Vlaanderen. De gemeente telt ruim 10.000 inwoners. De Panne is de meest westelijke plaats van België en de meest zuidelijke badplaats aan de Belgische Kust
Een opmerkelijk groot monument  op de dijk werd door René Cliquet gemaakt uit Belgische hardsteen met bronzen letters en geplaats in 1958.Het latijnse opschtift bovenaan  betekent
“Hier is Leopold I de eerste koning van de Belgen op de 17e dag van de maand juli anno 1831 binnen gekomen op Belgische grond en plechtig ontvangen.”
Het is inderdaad in De Panne dat de toenmalige prins Leopold van Saksen-Coburg-Gotha op 17 juli 1831 de onafhankelijk geworden staat België binnenkwam. Begeleid door een eskadron van de Franse cavalerie reed hij vanuit Dunkerque (F) over het strand naar De Panne.(Wikipedia)

12 reacties op “Koninklijke aanwezigheid aan ons noordzeestrand”

  1. Een opname van grote klasse Marylou, de informatie is interessant om te lezen.

    Liked by 1 persoon

  2. dit gebied is voor mij totaal onbekend. Zo ver ben ik nog niet gekomen. leuke info die neigt tot plannen. Als we ooit tijd hebben😉

    Liked by 1 persoon

  3. Een monument dat je niet zomaar over het hoofd ziet. Prachtige foto

    Liked by 1 persoon

  4. The sky is really awesome. I like how the clouds take you over the ark to the background.
    Also, I like the dimmed down colours – it fits a rainy day.

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een gigantisch monument. Het zal met dat formaat en gewicht geen enkele moeite kosten om storm en regen stoer te trotseren.

    Liked by 1 persoon

  6. Mooi monument indrukwekkend en leuke info

    Liked by 1 persoon

  7. een pracht foto van een pracht monument
    die velen tot nadenken brengt

    Liked by 1 persoon

  8. Indrukwekkende monument en pragtige foto!

    Liked by 1 persoon

  9. Mooie foto! I k hou van onze Belgische Kust…🙂

    Liked by 1 persoon

  10. de Panne heeft ook het grootste strand als ik me niet vergis.
    De dichtbijheid van de Franse grens is daar erg voelbaar en merkbaar…

    Liked by 1 persoon

  11. Dit heb je dan ook echt heel mooi op de foto gezet Marylou. Echt grote klasse!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

