Explosie van kleur

Een camelia geeft exotische uitstraling  en is één van de vroegst bloeiend struiken in februari.Hij is er in rode,roze,witte,paarse soms gele of gemengde kleuren en enkel en dubbel bloeiende bloemen.De met  dubbelbloeiende bloemen( camelia japonica) wordt ook japanse roos genoemd
Het zijn groenblijvende struiken en kleine bomen van 2–20 m hoog. De  donkere bladeren zijn afwisselend geplaatst, enkelvoudig, dik, gekarteld, meestal glanzend en 3–17 cm lang. De bloemen  zijn groot en opvallend, 1–12 cm in diameter,  vijf tot negen blaadjes;uitgezonderd de dubbele bloemen. De De vrucht is een droge doosvrucht onderverdeeld in een tot vijf compartimenten, die ieder een tot acht zaden bevatten.

Deze planten zijn normaliter aangepast aan zure gronden . De meeste soorten hebben daarnaast veel regen nodig en overleven niet bij droogte.Uit de plant wordt olie geperst die door de lage viscositeit gebruikt wordt voor het smeren van fijn gereedschap.(Wikipedia)

18 reacties op “Explosie van kleur”

  1. Verbluffend mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  2. Toch altijd weer mooi! Ik ga het ook nog eens proberen dnk ik

    Liked by 1 persoon

  3. Deze staat bij ons ook volop in knop…hopelijk vriest het niet meer te hard😉
    Mooie foto

    Liked by 1 persoon

  4. Mooi rood is nooit lelijk. Die heb je optimaal belicht

    Liked by 1 persoon

  5. Wow
    De foto doet me meteen verlangen naar mijn kuipplanten die nog in winterstalling staan. Zou mijn camelia ook zo fraai bloeien nu? Ik kan niet wachten tot ik ze eind maart op mijn balkon kan zetten.

    Liked by 1 persoon

    • Er staan 50 knoppen op mijn camelia en er staan nog maar 2 bloemen volledig open.Dus je zal nog kunnen genieten van je bloeiende camelia want in winterstalling weten ze dat die geen te hoge temperatuur mag hebben en niet droog mag komen te staan.

      Like

  6. Een prachtige opname vol kleur Marylou.

    Liked by 1 persoon

  7. leek me eerst een pioenroos.
    Mooi!

    Liked by 1 persoon

  8. Hallo lieve Marylou, de camelia vind ik een prachtbloem, waar jij een prachtige foto van hebt gemaakt.
    Liefs van Brigitte

    Liked by 1 persoon

  9. Pragtig ’n Gunsteling die.

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi, Marylou, die weet zeker in deze tijd van het jaar de aandacht wel op zich te vestigen.

    Liked by 1 persoon

  11. Bellissima foto Marylou, un fiore bellissimo.
    Ciao, Pat

    Liked by 1 persoon

  12. Gorgeous flower, Marylou.
    Blessings ~ Wendy

    Liked by 1 persoon

  13. Prachtige rode bloem en tezamen met je achtergrond een mooi en kleurig geheel.

    Liked by 1 persoon

  14. wow,ist das ein Rot.Bravo❤

    Like


Geef een reactie

