Ruïne priorij

Voor de foto’s in grotere uitvoering KLIK HIER

Waar een wandeling u soms onverwachts brengen kan.
Een wandeling in Grobbendonk bracht me bij de ruïne van de priorij Onze-Lieve-Vrouw-Ten-troon.Een priorij van hoogstaand geestelijk en cultureel goed.Ze werd gesticht in 1414 door ridder Arnold van Crayenhem en zijn vrouw Johanna van Steyvoort.Het klooster werd gebouwd op Hulsdonk op de oude weg van Grobbendonk naar Herentals en behoorde tot de Windesheimerorde.Er kwam nieuw bloed na de vernietigingen en plunderingen van1572-1579 maar het definitieve verval kwam er met de Franse revolutie.Nadien was het goed in gebruik als hoeve en de kerk werd als schuur werd ingericht in 1898 brandde ze af maar werd van de sloop gered omdat Kanunnik Floris Prims ze aankocht in 1931 en aan het aartsbisdom Mechelen schonk.In 1992 werd ze geschonken aan de gemeente Grobbendonk een jaar nadien werd met opgravingen en de restauratie van de ruïne gestart.
De overige gebouwen rond de gedeeltelijke gekasseide binnenplaats en de restanten van de voormalige priorij zijn in privé bezit.Er werd begraven tot 1506 want dat kon ik lezen op de stenen in het grasveld

13 reacties op “Ruïne priorij”

  1. mogge Marylou
    dat is iets moois wat je op de wandeling tegen kwam
    een stuk geschiedenis van lang vervlogen tijd

    ja zag je reactie , ze vinden zeker wat uit🙂
    en een lach is altijd goed
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk als je zoiets tegenkomt op je wandeling. Je hebt er een mooie reportage van gemaakt.

    Gr. René

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een bijzondere plek, mooi om daar ineens terecht te komen.
    De foto’s verdienen het eigenlijk wel om wat groter te worden gepubliceerd, vind ik.
    Maak er een mooi weekend van, Marylou.

    Liked by 1 persoon

  4. Prachtig om dit tijdens een wandeling tegen te komen Marylou, mooi vastgelegd hoor.

    Liked by 1 persoon

  5. ha die Marylou
    dank je voor de lieve woorden
    en ik bracht die paar kranten nog weg , binnen een uur uit en thuis met slecht een enkele drop op m’n kop
    nu wat je zegt een paar dagen lekker genieten van rust
    fijne avond

    Liked by 1 persoon

  6. Baie dankie vir die pragtige foto’s en inligting.Ek geniet dit baie!

    Liked by 1 persoon

  7. Het is duidelijk dat ik Grobbendonk op mijn verlanglijstje moet zetten. Thanks voor de mooie impressie.

    Liked by 1 persoon

  8. ja Marylou dat zeg je goed , rust kan een mens echt goed doen en wat zal ik met deze koude nattigheid buiten zoeken als het niet hoeft , dan ben ik blij dat ik niet naar het werk meer moet🙂
    morgen lijkt het hier nog de beste dag van het weekend te worden , ik hoop bij jou ook
    wens je dan ook een fijn tuin weekend

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

