Klein hoefblad steekt zijn kopje boven

De bloeitijd ligt vroeg, gewoonlijk in maart en april. De plant behoort tot de naaktbloeiers, de bladeren verschijnen pas na de bloei. Tijdens de bloei zijn de bladeren beperkt tot korte, groene of rode schubjes langs de stengel. Na de bloei ontwikkelen deze zich tot hartvormig of ronde en getande bladeren.Op hellingen helpt de tot 1,5 m lange wortelstok en de uitlopers hieraan om de grond  vast te houden.Kruidentabak op basis van klein hoefblad werd vroeger door de Romeinen gerookt en de jam van de bloemen van het klein hoefblad lijkt erg lekker te zijn  volgens kruidenkenner Daniëlle Houbrechts.

Het recept kan je op haar site downloaden.

 

 

 

 

14 reacties op “Klein hoefblad steekt zijn kopje boven”

  1. mogge Marylou
    ben benieuwd of ik het tegen kom vandaag , het is een mooi bloempje
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  2. De bloem lijkt een beetje op de paardenbloem. Ga eens kijken of ik het hier kan vinden.

    Liked by 2 people

  3. Ik dacht eerst dat het een paardebloem was, maar door het inzoomen is het verschil goed te zien.

    Liked by 2 people

  4. Het groot hoefblad ken ik inmiddels wel maar dit kleine hoefblad heeft wel iets van een paardenbloem

    Liked by 2 people

  5. Dank je wel voor je bezoekjes en reacties op m’n blog !!!

    Liked by 1 persoon

  6. Mooi hoor Marylou, de lente kan nu niet meer ver weg zijn.

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een vrolijke en leuke blog. Wij zijn gek op de natuur en de aarde🤗👍🏻👏🏻we mogen dankbaar zijn dat we op aarde leven en nog de natuur in kunnen. Ik hoop dat wij mensen ons verstand niet kwijt raken en onze geweten ook niet, wat doen we de natuur en de aarde toch aan? Sommigen dan😳

    Liked by 1 persoon

  8. Allemaal zonnestraaltjes! 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Vandaag ook even weggeweest maar geen hoefblad gezien.
    Ik kon er niet komen de grond was veel te nat en dan loop ik vast met de scootmobiel😦
    Maar deze mooie plaat maat voor mij alles goed!

    Liked by 2 people

  10. Geel is echt een kleur van de lente …
    Het maakt me vrolijk.
    De lente komt eraan😉
    Morgen gaan we wandelen in de Loonse Duinen (NL) maar daar zal ik het kleine hoefblad niet tegenkomen.
    Fijn weekend!

    Marina.
    http://www.wandelpraat.nl

    Liked by 1 persoon

  11. En dan is het pas echt lente ! Zo.n mooie voorjaarsbode .

    Liked by 1 persoon

  12. We’re still waiting for these flowers to show up in Sweden. In some places they have, but not where I live. Beautiful photo!

    Liked by 1 persoon

  13. Ik wordt er altijd vrolijk van als ik deze mooie gele bloemetjes zien😀

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

