Gelijkend op Brem maar met vlijmscherpe doornen.

Ik was op wandel in Olen en ontdekte langs kanaal de gaspeldoorn met net zulke gele vlinderbloemen maar met  talrijker en met kleinere bloemen. De gaspeldoorn bloeit vaak al voor Kerstmis en gaat daarmee door tot in mei. De takken zijn uiterst stekelig: elk zijtakje eindigt in een lange doorn en elk blad heeft een stekelpuntje.

De gaspeldoorn groeit op matig voedselarme zandgrond, onder andere op heidevelden, spoordijken, aan bosranden en in wegbermen .. De struik is een Atlantische soort, die gedijt in een mild kustklimaat en niet goed kan tegen strenge winters. Bij flinke vorst vriest de struik in, maar loopt in de zomer gewoonlijk uit de voet weer uit.

De gaspeldoorn is geplaatst op de rode lijst van kwetsbare plantensoorten. Van nature is de struik zeldzaam, maar hij wordt soms aangeplant.

14 reacties op “Gelijkend op Brem maar met vlijmscherpe doornen.”

  1. Anche se ha le spine è bella, e poi io adoro il colore giallo!!
    Ciao, un caro saluto, Pat

    Liked by 1 persoon

  2. mogge Marylou
    jammer te lezen dat je met het mooie weer een afspraak had
    en dus met minder mooi weer aan de wandel was
    maar je kwam wel weet wat moois tegen , deze kom ik vaak hier bij me achter tegen
    maar vandaag zeker niet langs de rivier
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. De doornen in het kader van de paastijd wellicht?

    Liked by 1 persoon

  4. Een mooi opname met een fraaie compositie Marylou.

    Liked by 1 persoon

  5. mooie plant met een uitstekende zelfverdediging. Doet me een beetje denken aan de stekels van de meidoorn

    Liked by 1 persoon

  6. Dis ’n besondere mooi plant!

    Liked by 1 persoon

  7. Dat is weer een mooie vondst, Marylou. Ik zou hem vast voor de brem hebben aangezien …
    Maak er een mooi weekend van.

    Liked by 1 persoon

  8. Gezien de stekelige structuur geen katje om zonder handschoenen aan te pakken

    Liked by 1 persoon

  9. Wat een mooie om te zien…en die reactie van Jean goed gevonden😉

    Liked by 1 persoon

  10. Weer een plant welke ik aan mijn wensenlijst toe kan voegen🙂
    Maar of ik hen er zo mooi op kan zetten … ik hoop het wel natuurlijk.

    Liked by 1 persoon

  11. Het is een vrolijk plantje!

    Liked by 1 persoon

  12. Paastijd kan niet zonder doornen inderdaad …

    Liked by 1 persoon

  13. niet aan te raden om er doorheen te lopen!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

