Zes pootjes,nuttig en beschermd

voor mierenkoepels:KLIK HIER

Op wandel in Oud Turnhout zag ik daar de nestkoepels van de zwarterugbosmieren.
In de Liereman een natuurgebied leven de 3 sooren bosmieren.1.de kale bosmier,2 de behaarde bosmier en 3.de zwarterugbosmier.
Wist je dat in koepelnest van de kale bosmier honderdduizend werksters leven en wel duizend koninginnen.Bij de behaarde en de zwarterugbosmier is er gewoonlijk maar 1 koningin.
Bosmieren kunnen niet steken maar spuiten een azijnachtige vloeistof naar indringers.Hou je, je hand boven het nest kan je het zelfs ruiken.
Een insect dat graag tussen de bosmieren in de koepelnesten leeft is het bosmierlieveheersbeestje dat daar bescherming vindt tegen zijn belagers.

12 reacties op “Zes pootjes,nuttig en beschermd”

  1. Mooie uitdaging voor macro close up Marylou.

    Liked by 1 persoon

  2. Leuke foto en interessante info. Van dat lieveheersbeestje had ik nog nooit gehoord.

    Gr. René

    Liked by 1 persoon

  3. mooie opname van een mooi beestje
    ik ken hier alleen de rode bosmier
    wijze les

    Liked by 1 persoon

  4. Interessante inligting..pragtige foto!

    Liked by 1 persoon

  5. Deze mieren kende ik niet, best wel mooie beestjes hoor.

    Liked by 1 persoon

  6. So well captured, Marylou. They look like they’re dancing. Interesting info too.🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Wat leerzaam is dit weer. Heb opeens wel heel veel jeuk😉 en heb mijn hand boven het scherm gehouden … snuf snuf

    Liked by 1 persoon

  8. Zo leer je nog eens wat, laatst zag ik tijdens een wandeling ook al activiteit in een mierenkoepel.
    De zon brengt weer leven in de natuur ;-D

    Je maakt prachtige foto`s, een genot om naar te kijken!

    Marina

    http://www.wandelpraat.nl

    Liked by 1 persoon

  9. Knap gespot en mooi in beeld gevangen.
    Ik begin spontaan jeuk te krijgen … 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Mieren zijn zo’n interesante beestjes, heel mooi in macro gebracht.

    Liked by 1 persoon

  11. Beetje de kriebels van deze foto🙂 Wij noemen het een mierenhoop. Je moet er niet aan denken om er middenin te struikelen

    Liked by 1 persoon

  12. Deze mieren kende ik helemaal niet. Had er zelfs ook nog nooit van gehoord. Heb ze even heel goed kunnen bekijken en ik heb tevens weer wat bijgeleerd🙂

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

