Heerlijk geurend

Ik vind ze heerlijk geurend die hyacinten maar anderen houden niet van die nogal sterke geur van dit knolgewas.

De hyacint is een bolgewas uit de aspergefamilie . De plant is afkomstig uit het oostelijke Middellandse Zeegebied . De soort bloeit in Nederland buiten van maart tot mei. Een enkel bloempje wordt een nagel genoemd. Nu is Nederland een belangrijk centrum van de hyacintenteelt.
Er zijn meer dan tweeduizend cultivars ontwikkeld. De kleuren variëren: wit, blauw, geel, roze, rood en paars.
Leuk om weten
Hyacinthus is de Latijnse vorm van het Griekse Huakinthos, de naam van een jongeman die door de zonnegod Apollo werd bemind en die bij het discuswerpen dodelijk werd getroffen. Uit zijn wegstromend bloed onstond een bloem die Apollo naar zijn vriend vernoemde. De Hyacint staat symbool voor vrede en macht.(Wikipedia)

19 reacties op “Heerlijk geurend”

  1. schitterend mooie foto Marylou

    Liked by 1 persoon

  2. Een hoop mensen vinden de geur niet prettig Marylou, maar ik heb er geen hekel aan hoor.

    Liked by 1 persoon

  3. I don’t know why, but usually only see hyacinths around here during Easter time. Beautiful!!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo op de geur van hyacinten, maar ik zie ze wel graag. Dit is weer een fraai exemplaar dat mooi op de foto staat.

    Liked by 1 persoon

  5. wat een prachtige foto van een prachtige hyacint. Ik geniet vooral van de afbeeldingen van Hyacinten, in het echt krijg ik hoofdpijn.

    Liked by 1 persoon

  6. En ziet er ook nog eens mooi uit

    Liked by 1 persoon

  7. Ik vind ze wel heerlijk

    Liked by 1 persoon

  8. Ja, ik vind ze ook heerlijk ruiken hoor. Ik hou wel van de zoete geur van hyacinten.
    Ik heb ze nu op de tafel staan in een vaas, elke keer als ik binnen kom lopen ruik ik hun parfum, lekker!

    Liked by 1 persoon

  9. ik hou erg van de geur van hyacinten hoor!
    Jammer dus dat het nog niet lukt om de geur op te snuiven via internet…😉

    Liked by 1 persoon

  10. Schitterende foto.

    Liked by 1 persoon

  11. Prachtige bloem Hyacint, hun kleur en geuren zijn echt wonderbar!

    Liked by 1 persoon

  12. een prachtige foto Marylou

    en die Grieken hadden voor alles een uitleg

    prettig weekend

    Liked by 1 persoon

  13. ja wat blaadjes rondbrengen in de buurt , was altijd vrijwilligers werk , zijn moeilijk te vinden denk ik , nu zijn ze bij het wekelijkse krantje in , nu ik doe ze vrijwillig een andere dag
    weer lijkt in ieder geval droog te zijn
    ik hoop voor de renners ook op de kaseien
    slaap wel

    Liked by 1 persoon

  14. Die foto is so mooi,dat ek dit amper kan ruik!

    Liked by 1 persoon

  15. Geeft inderdaad veel stank in huis🙂 contrasten en kleuren zin zeer fraai in deze foto Marylou. Erg goed gedaan, en tevens zo mooi met een laag standpunt

    Liked by 1 persoon

  16. Je hebt hem prachtig in beeld gebracht. Over de geur raak je nooit uitgepraat: de een vindt dat de bloem heerlijk ruikt, de ander vindt dat die stinkt.
    Ik vind het wel een lekkere geur, maar veel te sterk. Binnen krijg ik er hoofdpijn van, maar buiten op het balkon ruikt de boem heerlijk.

    Liked by 1 persoon

  17. Hele mooie foto. Ik vind het ook altijd zo leuk dat je deze bloemen altijd met een bijpassende achtergrond plaatst🙂

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

