Als de lente komt stuur ik je tulpen

Wie kent dit heerlijke alom bekende liedje niet.Het spookt nu de hele dag door mijn hoofd want in mijn tuin bloeien uitbundig.de mooiste kleuren van tulpen.Het is al een paar jaar geleden dat ik keukenhof bezocht en ik wil er ook dit jaar wel eens terug naartoe.

Tulp (Tulipa) is een geslacht van eenzaadlobbige planten uit de Leliefamilie (Liliaceae). Van origine komt de bloem uit het verre oosten (Kazachstan en omliggende landen). Door veroveringen van Süleyman I is dit gebied onder ottomaanse invloed komen te staan. Dit heeft er voor gezorgd dat de bloem ook in Turkije terecht is gekomen.

De Tulp werd later ook in Turkije zelf waargenomen, waar het een populaire voorjaarsbloeier werd, voor hen het symbool van leven en vruchtbaarheid. In 1562 kwam de tulp via Antwerpen als eerste Europa binnen. Rond 1593 verschenen de eerste exemplaren in Nederland. De eerste gedocumenteerde exemplaren werden door Carolus Clusius geplant in de door hem vanaf 1593 geleide Hortus botanicus Leiden. De bostulp is de enige soort die in Nederland in het wild voorkomt en is ingeburgerd vanaf de 19e eeuw.Nederland is wereldwijd beroemd om haar tulpen. Al eeuwenlang is de tulp een van de bekendste internationale symbolen van Nederland en Amsterdam.

23 reacties op “Als de lente komt stuur ik je tulpen”

  1. ja ze zijn echt mooi
    ik zal ook de volle velden weer eens opzoeken

    Liked by 1 persoon

  2. Prachtig Marylou, hier worden wij vrolijk van hoor.

    Liked by 1 persoon

  3. Hallo lief blogvriendinneke,
    Een hele aangename dinsdag gewenst.
    Wat een prachtige foto!!!! die is echt mega,zo’n prachtige kleur
    Liefs Brigitte

    Liked by 1 persoon

  4. Gorgeous flower shot, Marylou. I love tulips but I don’t see them growing in gardens here often.🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi, Marylou. Het wordt nu met de dag kleuriger en fleuriger in tuinen, parken en natuur.
    De Keukenhof is mij te druk, ik zoek liever de schoonheid in alle rust op. 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Heerlijk zo een lenteplaat.

    Liked by 1 persoon

  7. Van al mijn tulpen zijn er nog maar 2 uitgekomen😉
    Volgend jaar maar nieuwe in de grond.
    Groetjes

    Liked by 2 people

  8. Beautiful flowers! When I was younger I didn’t like them so much, but after living in the Netherlands I completely changed my mind😀

    Liked by 2 people

  9. ik zeg elk jaar opnieuw dat ik nog eens naar de Keukenhof wil, maar elk jaar wordt het uitgesteld…

    Liked by 1 persoon

  10. fraaie lentefoto Marylou

    Keukenhof, elk jaar stel ik dat uit, da afstand weet je wel..

    nu misschien ..

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  11. Ik ben vroeger als klein meisje naar de Keukenhof geweest met een schoolreisje, ik herinner het me nog als een kleuren explosie.
    Ja, wat is afstand he, duizenden Chinezen en Japanners overspoelen ieder jaar de Keukenhof hahaha. Men komt van ver zullen we maar zeggen.
    Ik zou er nu ook niet zo gauw naar terug gaan, is mij ook te druk.
    Maar tulpen zijn schone voorjaarsbloemen.

    Liked by 1 persoon

  12. Ek het altyd gedink tulpe is inheems in Nederland…interessant om die geskiedenis te volg van die ware oorsprong.Pragtige foto!

    Liked by 1 persoon

  13. Tjaaaa .. echt prachtig. Wat komen de kleuren er mooi fel uit

    Liked by 1 persoon

  14. De tulp is mijn lievelingsbloem, maar déze is prachtig van kleur en zag ik nog niet eerder. Je vermeldt Keukenhof, ik was er slechts één keer bijna een … halve eeuw geleden…

    Liked by 1 persoon

  15. dus de tuin in orde
    kan je weer eens een mooie wandeling maken en ons verrassen , met mooie foto’s en wijze lessen
    hier was net wel weer regen , maar dat mag in de avond en nacht🙂

    Liked by 1 persoon

  16. Mooi !! Ja dat liedje is nog uit een goeie oude tijd maar hier heel toepasselijk.

    Liked by 1 persoon

  17. Ze kondigt altijd de lente aan!

    Liked by 1 persoon

  18. … bloemen uit Amsterdam … 1, 2, 3, Heerlijk zo’n walsje bij deze mooie tulpenfoto

    Liked by 1 persoon

  19. Wij (hier in het West-Friese) vind al die tulpen heel gewoon, maar er staan altijd ik weet niet hoeveel fotografen om dit op de plaat te zetten. Hele mooie foto en ook een prachtige kleur.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

