Ken jij gagel?

De struik werd vroeger beschouwd als medicinale plant of als toverplant, ze vond bijvoorbeeld toepassing bij kiespijn. Hij is ook insectenwerend. Daarnaast werd de plant toegepast bij het leerlooien en gebruikte men de gele vrouwelijke bloemknoppen als verfstof.

Gagel was in de middeleeuwen vanwege de bitterstof in de bladeren een der hoofdbestanddelen van gruut, het kruidenmengsel dat bier moest helpen langer houdbaar te maken voordat hopbellen daarvoor algemeen toegepast werden. In België wordt gagel toegevoegd aan het biologische bier Gageleer. De twijgen van de struik worden in Denemarken gebruikt bij het bereiden van de gageljenever
De wilde gagel is een bladverliezende struik die behoort tot de gagelfamilie (Myricaceae). Hij komt voor op natte, zure, venige grond op heidevelden, in moerasbossenen laagveenmoerassen. Ook vindt men de struik in de duinen. Hij vormt gagelstruwelen als er weinig concurrentie is van andere struiken of bomen. . De soort staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als algemeen voorkomend, maar sterk in aantal afgenomen. In België komt hij bijna uitsluitend voor in de Kempen.

De aromatisch geurende ijle struik wordt 0,6-1,5 m hoog. De 2,5-4 cm lange bladeren zijn omgekeerd eirond-lancetvormig en aan de top getand. Op de onderzijde van de bladeren zitten harspuntjes met harsklieren. Deze klieren produceren etherische olie met α-pineen, δ- en γ-cadineen en limoneen. De bladeren smaken bitter.

De wilde gagel bloeit in april en mei. De goudkleurige katjes verschijnen voor de bladeren aan de twijgen die daarna niet meer doorgroeien. De struik is veelal tweehuizig. Meestal komen op een struik mannelijke of vrouwelijke katjes voor, waarbij eenzelfde specimen van geslacht kan wisselen en in het ene jaar vrouwelijke en in een ander jaar mannelijke katjes kan dragen. De mannelijke katjes zijn langwerpig, de vrouwelijke meer gedrongen. De schubben (schutbladen) van de vrouwelijke bloemen vallen niet af en zijn met de vruchten vergroeid.

De vrucht is een afgeplatte, drietoppige steenvrucht en heeft geen waslaag, in tegenstelling tot de vrucht van de  wasgagel

25 reacties op “Ken jij gagel?”

  1. Ik kende dit niet Marylou, en fraaie foto met goede info.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooie foto wist ik niet

    Liked by 1 persoon

  3. dit wist ik niet Marylou, weer iets bijgeleerd, mooie foto

    Liked by 1 persoon

  4. nee ook mij geheel onbekend
    maar met dank aan de goede les , weer wat geleerd

    Liked by 1 persoon

  5. Ha was het verhaaltje nog niet klaar…
    Nee nog nooit van gehoord maar ga wel ff googlen

    Liked by 1 persoon

  6. De naam zegt me niks maar ik moet hem ook niet in de tuin hebben als die insectenwerend is … haha. Mooi van kleur is deze foto!

    Liked by 1 persoon

  7. Weer iets bijgeleerd, al moet ik Sandra wel volgen…

    Liked by 1 persoon

  8. Heel interessant… Mijn man is vooral geïnteresseerd in het Belgische bier. Weer eentje bij op z’n bierverlanglijstje.

    Liked by 1 persoon

  9. Prachtig in beeld gebracht en de teks daar heb ik weer veel van opgestoken en nu maar hopen dat het blijft hangen op mijn oude dag😉

    Liked by 1 persoon

  10. really nice one, marylou!

    Liked by 1 persoon

  11. Hele mooie foto en interessante info. Bedankt voor de les😉

    Gr. René

    Liked by 1 persoon

  12. Alleen van naam Marylou. Je leert ons een wijze les. Dus nu noem ik geel gewoon Gagelgeel🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Mooi foto en interessante inligting!

    Liked by 1 persoon

  14. Neen dat ken ik niet, nog nooit over gehoord. Maar nu wel!

    Liked by 1 persoon

  15. Eerlijk gezegd, ken ik het niet – gagel! met deze informatie vind ik helemaal top. Dankjewel Marylou, prachtig foto van ‘gagel’

    Liked by 1 persoon

  16. ik dacht meteen aan het bier toen ik je titel las, Marylou.
    Maar heb het nog niet geproefd…

    Liked by 1 persoon

  17. Volslagen onbekend. Mooi los van de omgeving maar toch zie je mooi de herhalingen in de achtergrond

    Liked by 1 persoon

  18. ik kende gagel niet, maar ach … gagel kent mij ook niet … 😉
    Dankzij jouw logje ben ik intussen weer een heel stuk wijzer. Dank daarvoor.

    Liked by 1 persoon

  19. dank je Marylou voor de felicitaties

    Liked by 1 persoon

  20. Dis die allermooiste foto

    Liked by 1 persoon

  21. Mooi gefotografeerd. Een prachtige dof.

    Liked by 1 persoon

  22. Ik kende het niet, althans de naam dan niet. De plant heeft vele varianten las ik wel op google. Prachtige foto en heel mooi van kleur.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

