Spectaculair rifaquarium in Zoo Antwerpen

 

Twee jaar heeft ZOO Antwerpen gewerkt aan dit imposante koraalrif. Het is de kers op de taart van het volledig gerenoveerde Aquarium, een gebouw dat dateert van 1911. Met maar liefst 4 000 vissen en een schat aan tropische koralen is het een van de grootste rifaquariums van Europa. Het raam van 4 meter hoog en 8 meter breed heeft een dikte van 13 centimeter en werd vanuit Amerika per boot naar Antwerpen gebracht. Met een speciaal nachtelijk  transport werd het door de slapende stad vervoerd om vervolgens het Aquarium in te worden geschoven. Een echt spectaculaire krachttoer. Dit speciale gebogen raam van metacrylaat moet dan ook de druk van maar liefst 300 000 liter Noordzeewater weerstaan.

De buiging en de enorme afmetingen van het raam laat de bezoeker echt tússen de vissen en koralen staan. De duikers van ZOO Antwerpen  maken de beleving compleet door vier keer per week in het rifaquarium te duiken om de vissen te voederen en de ramen te poetsen.

De 20 ton Indonesische en Turkse maanstenen vormen de habitat voor het koraalrif en zijn bewoners. Het totale gewicht van het rifaquarium bedraagt 925 000 kg. Om dit te torsen werd een onderstutting met 38 funderingspalen geplaatst, die elk een draagvermogen van 30 ton aankunnen. Bovendien is de fundering zelf 60 cm dik. Zo’n 22 ton staal en 250 m³ beton zorgen mee voor de draagkracht.

De basis van het rif wordt gevormd door zachte koralen, kolonies van vele kleine poliepjes. Fantastisch om deze op planten lijkende diertjes te observeren. Ook vele andere ongewervelden zoals gorgonen of hoornkoralen, anemonen en andere riforganismen vormen het decor waarin de kleurrijke vissen rondzwemmen. 4000 vissen, van een veertigtal verschillende soorten, zwemmen vinnig door het water en geven er kleur aan. Van blauwgespikkelde roggen, een grijze pijlstaartrog, marmerkathaaien tot vele kleurrijke koraalvissen die ín het rif wonen zoals scholen doktersvissen, koraaljuffertjes of rifbaarzen met anemoonvissen op kop, pincetvissen en lipvissen. Wist je dat doktersvissen de koeien van het aquarium zijn? Ze grazen immers algen. Pincetvissen gebruiken hun spitse mond om prooien tussen de spleten en gaten van het koraal te halen. Lipvissen eten de wormpjes die tussen de maanstenen en op de koralen leven.

 

 

24 reacties op “Spectaculair rifaquarium in Zoo Antwerpen”

  1. Als ik lees wat er allemaal voor nodig was is dit een waar huzaren stuk prachtig.

    Liked by 1 persoon

  2. Dit is zeker spectaculair, prachtig om te zien Marylou.

    Liked by 1 persoon

  3. Dat klinkt allemaal erg indrukwekkend, en dat moet het ook zijn als je daar staat, als ik je enthousiasme zo lees.

    Liked by 1 persoon

  4. Hoog tijd om nog eens een bezoekje Antwerpen te plannen 😊

    Liked by 1 persoon

  5. Onderwater tafereel
    Mooi om te zien en lezen…groetjes

    Liked by 1 persoon

  6. Is dat recent geplaatst Marylou? Vorig jaar was ik met mijn kleinkinderen in de Zoo (juli). Zij waren onder de indruk van een groot aquarium én van de duikers die de ramen poetsten.

    Liked by 1 persoon

  7. Een serieuze onderneming! En je klinkt enthousiast!

    Liked by 1 persoon

  8. Ik moet er weer eens heen zo te zien

    Liked by 1 persoon

  9. in 1 woord ” geweldig “

    Liked by 1 persoon

  10. Sjoe,dis ’n reuse onderneming…laat mens soms stom oor die mens se vernuf en kreatiwiteit!Pragtige foto.

    Liked by 1 persoon

  11. ik had er iets van in de pers gelezen..Marylou

    maar deze knappe foto weet me te verrassen..

    wachten tot in juni lees ik hierboven..

    maar dan ga ik er zeker eens naar toe
    groeten

    Liked by 1 persoon

  12. O… Marylou, ik wil dat zien. Ik moet gewoon naar Antwerpen met de trein dus, wacht maar hoor! hartelijk dank voor je info en prachtige photo.

    Liked by 1 persoon

  13. Daar wil ik eens naartoe tijdens de grote vakantie! De zoo in Antwerpen… wat is dat lang geleden.

    Liked by 1 persoon

  14. wow…. wat mooi, geweldige foto……

    Liked by 1 persoon

  15. wow, indrukwekkend, Marylou! Hiervoor zou ik wel nog ’s naar de zoo willen gaan.
    En die duikers…hun job zou ik ook willen doen!
    Prachtige foto

    Liked by 1 persoon

    • De vissen worden 4 x per week gevoerd en de kleine lipvisjes komen eten uit de hand van de duikers die altijd met 2 zijn.Ik zal je de voederdagen en uren eens doorgeven maar wacht maar tot juni om te gaan want de zoo is momenteel een bouwwerk daar er een nieuwe savanne in voorbereiding is en die is bijna af Ik zal je verwittigen als het klaar is.Ik heb een abonnement en kan het dus op de voet volgen.

      Liked by 1 persoon

  16. mogge Marylou
    ja was een stralende dag , gister
    vandaag zijn het weer regenstralen🙂
    toch een fijne dag gewenst

    Liked by 1 persoon

  17. Beslist de moeite waard !

    Liked by 1 persoon

  18. En hij is de boer van de koeien in het aquarium?😉 😀

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

