Madeliefjes en de bloemenfee

.

Een wild bloempje mooi door eenvoud.Als het niet vriest bloeien ze het hele jaar rond.Voor de ene mens onkruid voor de andere schoonheid.Tja, wie kent het madeliefje niet? Wie heeft als kind geen madeliefjes geplukt om, geklemd in een smoezelig kinderknuistje, vol trots aan mama aan te bieden, of om er prachtige halskettingen en haarkransjes mee te maken en je helemaal een bloemenfee te wanen?
De plantjes hebben een penwortel en onderaan de stengel een bladrozer.De stengel heeft geen blaadjes en bovenaan straalt 1 bloempje.
De bloemen van het madeliefje zijn eetbaar, zelfs lekker.Het lekkerst zijn ze als ze nog niet helemaal geopend zijn,ze smaken dan naar nootjes,de blaadjes kan je in sla gebruiken

18 reacties op “Madeliefjes en de bloemenfee”

  1. Dan toch liever in het gras om gewoon van te genieten

    Liked by 1 persoon

  2. onkruid , wie zal dit mooie bloempje nu als onkruid zien
    en volgens mij is onkruid iets in de gedachten van de mens , er zijn enkel kruiden , toch

    Liked by 1 persoon

  3. Ze blijven mooi. Ik zie ze héél graag staan in het gras.

    Liked by 1 persoon

  4. Goed gezien, en mooi zo achter elkaar

    Liked by 1 persoon

  5. Voor mij zijn ze geen onkruid hoor Marylou. Je hebt ze heel mooi in beeld gebracht.

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een prachtig vervagend rijtje.
    Ik vind ze tegenwoordig toch echt te mooi om te plukken. 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Wat kan “onkruid” toch mooi zijn en zo gedisciplineerd netjes op een rijtje. Mooi gespot en prachtig vastgelegd.

    Liked by 1 persoon

  8. Bloemenkettingen en haarkransjes….dit brengt weer jeugd herinneringen naar boven.
    Ik vind het een schoon bloemetje ook al is het “onkruid”

    Liked by 1 persoon

  9. voor mij zeker geen onkruid, lekker laten staan zo mooi

    Liked by 1 persoon

  10. Ha al verschillende gekregen want ja de kleinkinderen plukken bloemetjes voor oma😉

    Liked by 1 persoon

  11. So beautiful … I love this flowers. Mooie photo hoor Marylou!

    Liked by 1 persoon

  12. Jouw prachtige foto inspireerde mij voor mijn haiku op zaterdag Marylou. Ik heb uiteraard de bron van dit moois vermeld in het blogbericht op https://vivapo.wordpress.com/2016/04/23/haiku-op-zaterdag-09/
    Een hartelijke groet, viviane

    Liked by 1 persoon

  13. deze vind ik nooit in ons gazon, maar wel paardenbloemen. Die overigens ook wel mooi zijn, maar zo ontzettend hardnekkig kunnen woekeren

    Liked by 1 persoon

  14. dank je Marylou
    ja soms moet ook ik ff gas terug nemen , ben ook geen 20 meer
    en ik vermaak me prima hoor
    nu niet meer want ik sluit af en ga slapen
    een goede nacht rust is wat ik je wens

    Liked by 1 persoon

  15. Simple but beautiful.

    Liked by 1 persoon

  16. Ik maakte er als kind zijnde altijd een ketting van🙂 En nog steeds doe ik dat soms als ik in een veld met madeliefjes zit hihi….

    Liked by 1 persoon

  17. Oh ja die tijd herinner ik me nog als de dag van gisteren

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

