Chinese wolkrabben

KLIK HIER:voor alle foto’s  van de Chinese wolkrabben

Monenteel kan ik door geknelde rugzenuw nog niet op wandel maar heb nog foto’s van 2 mei die jullie nog niet hebben gezien.In het begin van de maand zag ik op wandel mensen van de milieudienst aan het werk.Ik kreeg  goede uitleg en mocht fotograferen.Hier wordt onderzoek gedaan naar het effect van Chinese wolkrabben op het groen in onze rivieren.Er worden fuiken in de Nethe en andere waterlopen geplaatst.Om de 2 dagen worden de fuiken geledigd,de krabben geteld en gemerkt.Het merken gebeurt met nagellak anders zou geen nauwkeurig werk kunnen geleverd worden.Nadien worden de krabben teug vrijgelaten in de waterlopen.Alle gegevens worden keurig genoteerd.De heren vertelden me dat de krabben geen invloed hadden op de plantengroei in de waterlopen.Er werden steeds het meeste krabben gevonden op plaatsen met veel zuurstofplanten en die verdwijnen er niet..dus de krabben eten de planten in rivieren niet op en zijn dus niet schadelijk.Op mijn vraag “hoe komen ze hier terecht” kreeg ik ook antwoord.Grote schepen die naar de havens komen en aanleggen,lozen hun water hier en zo komen de wolkrabben in onze getijdenrivieren terecht en duiken zo op in heel het land.
Ze komen aan land in de paarperiode en lopen dan ’s avonds door de Lierse straten maar heb ze daar  nog niet kunnen fotograferen..dat hebt u misschien later,als het me lukt nog te goed.

25 reacties op “Chinese wolkrabben”

  1. Dat is bijzonder. Krabben… ik dacht dat ze alleen in zee overleefden. Zo zie je maar. Binnenkort wandelen ze door Lier en hangen ze voor je het weet aan je broek. Van een Chinese wolkrab had ik nog nooit gehoord. Is dat de soort die hier ook in de Noordzee vertoeft?

    Liked by 1 persoon

  2. mooie serie foto’s kon je zo maken en gelukkig zijn ze niet schadelijk voor ons millieu dus mogen ze blijven leven

    Liked by 1 persoon

  3. Heel veel beterschap gewenst, en ik hoop dat je gauw weer op wandel kunt!
    Wat een prachtige wolkrab, bijzonder om te zien.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat leuk om te lezen.

    Liked by 1 persoon

  5. Bedankt voor de duidelijke info. Ik heb mij in het verleden wijs laten maken dat ze schadelijk zouden zijn maar weet nu beter, waar het fotograferen niet goed voor is. Heel veel sterkte toegewenst en dat je snel weer op de been bent om onze mooie hobby uit te oefenen.

    Liked by 1 persoon

  6. Chinese krabben in Lier..

    die hou ik van je te goed Marylou..

    prachtige foto’s en interessante informatie..

    waar nagellak niet goed voor is

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  7. hele mooie foto met interessante uitleg er bij,
    beterschap Marylou

    Liked by 1 persoon

  8. ‘k Zie op wandel, ’s avonds, en dan bijna plat om te fotograferen…
    Lie(f)s.

    Liked by 1 persoon

  9. Een fraaie opname van deze krab Marylou. Beterschap met je rug gewenst hoor!

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi logje met een fraaie foto en duidelijke informatie over deze allochtoon. Ik vind het maar een engerd met die scherpe scharen. 😉
    Hopelijk gaat het met je rug de goede kant op, het is met dit weer in elk geval wat gemakkelijker om je rust te pakken. Sterkte!

    Liked by 1 persoon

  11. Lijkt me mooi om te zien maar klik een andere keer wel…zit nu achter een trage laptop
    Groetjes

    Liked by 2 people

  12. dank voor deze uitvoerige toelichting, heel interessant!

    Liked by 1 persoon

  13. zou je toch niet zo dichtbij een stad verwachten

    Liked by 1 persoon

  14. Krabben bij jullie in de straten🙂 En dat er dan mensen zijn die al angstig worden van een spinnetje🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Waar heb je die geknelde zenuw opgelopen? Veel beterschap! J
    Bijzonder die wolkrabben, mij onbekend.

    Liked by 1 persoon

  16. Mooi in beeld gebracht!

    Liked by 1 persoon

  17. Heel speciaal en mooie foto’s!
    Veel beterschap gewenst

    Liked by 1 persoon

  18. Niet schadelijk voor de planten maar hoe zit het met het andere waterdiertjes? Fotoreportage is trouwens leuk geworden!

    Liked by 1 persoon

  19. En geen quotum gesteld? 😉

    Sterkte met je rug Marylou!

    Liked by 1 persoon

  20. Heel bijzonder. Allereerst al dat deze krabben daar leven en ten tweede dat je ze ook over straat kan zien lopen!!!! Heel veel beterschap met je rug.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

