“Le Belge” de eerste stoomlocomotief in België 1835

In LaForet in de Ardennen staat een reproductie helemaal in hout gemaakt van de eerste stoomlocomotief “Le Belge” uit 1835

De Waalse industrie in het Samber- en Maasbekken maakte van België rond 1800 het vroegst geïndustrialiseerde land op het Europese vasteland. In de Franse en Nederlandse tijd geloofde men in het water als transportwegen met het kanaal Bergen-Condré (1810) en het kanaal Charleroi-Brussel (1832). Na haar onafhankelijkheid zette België in op recente technologie zoals die zich bij de Stockton and Darlington Railway in 1823 manifesteerde. De beslissing zou de industrialisering van België op kruissnelheid brengen. De anglofiele koning Leopold I ontmoette George Stephenson in Engeland en was onder de indruk van de industriële revolutie en de stoomtrein. Hij wendde zijn invloed aan om in België spoorwegen te bouwen. Hij kreeg de steun van de haven van Antwerpen en de Waalse industrie. De eerste Belgische spoorweg, Brussel-Mechelen (1835), was de eerste spoorlijn op het Europese vasteland.

21 reacties op ““Le Belge” de eerste stoomlocomotief in België 1835”

  1. wat een plaatje van een Loc

    Liked by 1 persoon

  2. Serieus machien uit een vergeten tijdperk waarin de Vlaamse bevolking naar het welvarend Wallonië migreerde om te ontsnappen aan hun armoedige levensomstandigheden. Het kan verkeren…

    Liked by 1 persoon

  3. So ’n pragtige stoomtrein…mooi foto!

    Liked by 1 persoon

  4. Goud van oud …… Altijd lastig fotograferen met hekjes en touwen er omheen maar toch een goed standpunt gevonden

    Liked by 1 persoon

  5. Je hebt deze prachtige oude locomotief knap weten te fotograferen hoor Willy.Misschien zie ik het verkeerd, maar moet in de titel niet 1835 staan?

    Liked by 1 persoon

    • Natuurlijk Edward moet dat 1835 zijn. Kon niet slapen en heb wat op de computer gedaan maar gefrustreerd omdat ik niet slapen kon stommiteit begaan en er gewoon overgezien dat ik zo’n flater beging

      Like

  6. prachtig in beeld gebracht Marylou….

    ik veronderstel dat de originele machine verloren gegaan is

    prettig weekend

    Liked by 1 persoon

    • De opvolger “De olifant “kan je nog bewonderen in het treinmuseum maar ik heb nergens informatie gevonden dat de originele “Le Belge” de 1 ste stoomlocomotief ” nog ergens te bewonderen zou zijn.

      Like

  7. Mooi
    Daar poetst iemand om alles te laten blinken.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  8. Het grote kijken train ik zou het niet erg rijden toding vandaag.

    Liked by 1 persoon

  9. Heel anders dan de vlinders… !?
    Lie(f)s.

    Liked by 1 persoon

    • ja ik kan niet op wandel en de tuin is door wind en regen ook geen optie.Dus iets uit mijn foto- opslag geplukt.Hopelijk wordt het beter en kan ik me terug toespitsen op de natuur wat me het meeste aan het hart ligt.

      Like

  10. This is such a gorgeous reproduction steam train. Such a lot of work has gone into building it.

    Liked by 1 persoon

  11. Een prachtexemplaar!

    Liked by 1 persoon

  12. Mooie foto van deze prachtige stoomklassieker. En zoals zo vaak ook nu weer een interessant achtergrondverhaal erbij.

    Liked by 1 persoon

  13. Heel mooie opname.

    Liked by 1 persoon

  14. nee gelukkig geen gewricht ontsteking of jicht
    een klein zeer plekje aan de zij kant net onder de huid
    het is al minder gevoelig , ik houd het goed in de gaten

    Liked by 1 persoon

  15. Een imposant stuk techniek.

    Liked by 1 persoon

  16. Wat een mooi ding zou die graag zien rijden

    Liked by 1 persoon

  17. Wat een stoere bink is dit!

    Liked by 1 persoon

  18. Dit soort locomotieven vind ik altijd heel mooi om te zien. Gelukkig heb je nog wat in de foto opslag maar ik hoop toch wel dat je heel gauw weer op wandel kan gaan.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

