Ronde zonnedauw heeft het heel moeilijk zich te handhaven

Ik heb het geluk dat ik hier in mijn omgeving nog een plekje weet waar de ronde zonnedauw nog groeit.
Ronde zonnedauw groeit hoofdzakelijk op veengronden op hoogveen en natte heide.. Maar ook op een meer minerale, licht humeuze zand tot kleiige zandbodem in natte heide kan ronde zonnedauw gedijen. ln laagveengebieden vind je de soort in de voedselarme delen van veenmosrietlanden en de zuurdere delen in kalkmoeras. Dat zijn ín Vlaanderen echter uiterst zeldzame levensgemeenschappen en ronde zonnedauw komt er nauwelijks in voor. Alle standplaatsen zijn gekenmerkt door een open kruidlaag, waardoor er voldoende licht op de bodem valt. De soort verdwijnt bij verdroging.

Verspreiding in Vlaanderen: In Vlaanderen vormen de Kempen het hoofdgebied. Elders komt de soort geïsoleerd voor. Ronde zonnedauw is in Vlaanderen vrij zeldzaam en kwetsbaar. Het aantal plekken waar de soort voorkomt, gaat achteruit. Binnen het hoofdverspreidingsgebied is dat het geval in de provincie Antwerpen, waar vooral in de Noorderkempen groeiplaatsen verloren zijn gegaan. Buiten het hoofdareaal houdt ronde zonnedauw nog enigszins stand in het gebied ten zuiden van Brugge. Elders is de soort haast totaal verdwenen.(Wikipedia)

29 reacties op “Ronde zonnedauw heeft het heel moeilijk zich te handhaven”

  1. Wat een aparte plant, zijn dat vochtdruppeltjes?

    Liked by 1 persoon

    • Neen dat zijn geen vochtdruppeltjes maar een kleverige afscheiding.Komen daar de insecten mee in contact blijven ze kleven,de zonnedauw rolt zich om het insect en het wordt verteerd

      Like

  2. Volgens mij ken ik hem wel. Mooi!

    Liked by 1 persoon

  3. gelukkig tref ik het hier in het Gooi ook aan , o.a in het Laarder wasmeer en andere plekken op de heide

    Liked by 1 persoon

    • Ook in Nederland wordt het plantje zeldzamer en zeldzamer en staat op de Rode lijst. Jullie hebben geen ronde zonnedauw meer maar de kleine zonnedauw.en nog een andere veel zeldzamere soort de lange zonnedauw Karel..

      Like

  4. Beautiful! Thank you!🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Jammer dat die zo zeldzaam is, mooie plant. Heb hem volgens mij nog nooit gezien

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een pracht! Zeldzaam en jij weet die voor jouw lens te brengen om ons te laten meegenieten; dank!

    Liked by 1 persoon

    • Het is zo piepklein plantje en ik heb er lang naar moeten zoeken en eens je weet waar het staat,ga ik er alle jaren even langs om te kijken of het zich nog handhaven kan.

      Like

  7. Een fraaie opname van de zonnedauw Marylou, ik heb het nog nooit aangetroffen.

    Liked by 1 persoon

  8. ik heb die bij mijn weten nog iet gezien Marylou

    prachtige opname

    Liked by 1 persoon

  9. Via Leen kom ik hier terecht op blog vol mooie foto’s … mss tot ziens en vriendelijke groeten

    Liked by 1 persoon

  10. Een prachtige plaat!!

    Liked by 1 persoon

  11. Zo mooi, ben het nog nooit tegen gekomen

    Liked by 1 persoon

  12. Mooie foto met die glinsterende druppeltjes op de uiteinden van de tentakels.
    Ik heb het hier dit jaar nog niet gefotografeerd, want het staat toch vooral,op vochtige plekken, en dan ook nog heel laag bij de grond. En vooral de laatste ligt me niet meer zo.

    Liked by 1 persoon

  13. Dag Marylou,
    Wat een mooie foto zo met die dauw erop
    Knap gedaan
    Nog een fijne dag
    Groetjes Roosje

    Liked by 1 persoon

  14. ik heb het nooit gezien in elk geval…😉

    Liked by 1 persoon

  15. Ik heb deze vleesetende flora met regelmaat voorbij zien komen op fotosites. Blijkbaar fotogeniek maar zelf ben ik het nog nooit tegengekomen

    Liked by 1 persoon

  16. Ik plak hier bijna vast aan jouw grijpgrage tentakels 🙂 Fantastisch shot Marylou!

    Liked by 1 persoon

  17. What beautiful sparkles on this Sundew plant! Really beautiful, Marylou.🙂

    Liked by 1 persoon

  18. Heel bijzonder; dit plantje ken ik niet. Het ziet er ook echt stroperig uit.

    Liked by 1 persoon

  19. wat een prachtige foto

    Liked by 1 persoon

  20. Je heb deze zonnedauw prachtig weten vast te leggen, Marylou!
    Lieve groetjes Anna

    Liked by 1 persoon

  21. Heel mooi,ik wist ook niks van het bestaan van het plantje.

    Liked by 1 persoon

  22. Ik weet dan twee plekjes waar ik deze prachtige plantjes kan fotograferen. We moeten deze plantjes ook echt koesteren.

    Liked by 1 persoon

  23. These are wonderful little plants. I some some similar to these on a walk recently. Beautiful photo!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

