Lekker fris

De bosaardbei (Fragaria vesca), is de wilde tegenhanger van de cultuuraardbei. Maar waar de cultuuraardbei een kruising is tussen soorten, is de bosaardbei een botanische soort.
De bosaardbei groeit in bijna heel België en Nederland, vooral in bosgebieden en meestal op een ietwat vochtige zandgrond in gefilterd zonlicht. De plant heeft kleine witte bloemen. De samengestelde, drievoudige bladeren zijn glanzend en hebben een gezaagde rand.

De vruchten, eigenlijk zijn het schijnvruchten, verspreiden een zoetige geur. Ze zijn eetbaar, maar zijn kleiner dan die van de cultuuraardbei.

De bosaardbei kan makkelijk verward worden met de schijnaardbei. Deze komt veel voor in parken, en is herkenbaar aan zijn gele bloemen.

De kleine vruchten hebben een frisse en zoete smaak. Ze zijn geschikt voor vruchtensalades en -dranken, siroop en jam. De bladeren zijn geschikt voor toevoeging aan kruidenthee of salade.

29 reacties op “Lekker fris”

  1. mooie foto, de bosaardbei is erg lekker, lieve groetjes van mij

    Liked by 1 persoon

  2. Heerlijk. Wat een mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  3. Mooie foto zeg heb ze wel eens gezien maar wie weet was dat de andere soort wel

    Liked by 1 persoon

  4. lovely and delicious !🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Yummy… marylou!
    Mooi gefotografeerd…
    Fijn weekend en lieve groetjess Anna

    Liked by 1 persoon

  6. mooi opname en wijze les
    van een mooie vrucht

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb ze hier nog niet gezien, maar je hebt het o zo mooi gefotografeerd!

    Liked by 1 persoon

  8. Wist niet dat je de bladeren ook kon gebruiken…mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  9. Lekker wezen wandelen. en je zag de wilde Aardbei .erg vroeg toch. Meestal September ??
    fijn weekend toegewenst Gr van Marry en Cees

    Liked by 1 persoon

  10. Hij is niet alleen mooi, hij ziet er ook erg lekker uit … 🙂
    Weer of geen weer, maak er een mooi weekend van, Marylou!

    Liked by 1 persoon

  11. Prachtig op de foto gezet Marylou.

    Liked by 2 people

  12. Heerlijk… tijdens onze vakantie in Zweden heb ik er heel wat gesnoept..

    Liked by 1 persoon

  13. Mm .. ik lust wel. Prachtig natuur photo Marylou!

    Liked by 1 persoon

  14. Hier loopt mij het water in de mond prachtig

    Liked by 1 persoon

  15. Ziet er lekker uit…hoezo rood gevaar?

    Liked by 1 persoon

  16. Zou er zo in bijten! Mooi !!!

    Liked by 1 persoon

  17. mjam staan hier overal langs de wegen heerlijk om te eten maar je moet er wel veel van eten voor verzadiging

    Liked by 1 persoon

  18. een prachtige foto met die kleurcontrasten Marylou

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  19. Lovely image, Marylou.🙂

    Liked by 1 persoon

  20. In mijn tuin vermeerderen ze zich als gekken. Ziet er wel leuk uit trouwens en ook makkelijk weer te verwijderen. Alleen zie ik nooit dat er vogels of insecten gebruik maken van dit plantje en wél van de echte aardbeien. Had het liever andersom gezien.

    Liked by 1 persoon

  21. En ze smaken heerlijk 😄😄😄

    Liked by 1 persoon

  22. héél lekker; supermooie foto, het water komt me in de mond!

    Liked by 1 persoon

  23. Een mooie en heldere foto van deze bosaardbei. Ik zou er zo wel in willen bijten😀 Ik ken ze want ook hier groeien ze in het bos.

    Liked by 1 persoon

  24. voor mij hoeven aardbeien geen reuzenexemplaren te zijn, ik vind die kleintjes ook het lekkerst!
    En die bosaardbeien zijn wellicht ook heel lekker…😉

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

