Een kanjer van een vogel

De houtduif is in Vlaanderen de meest algemene en grootste duif. Ze is vooral bekend door haar ritmisch gekoer.

Het is de grootste duif met opvallend witte vlek in de nek en de witte band op de vleugels is bijna enkel in de vlucht zichtbaar.Een grijsgroene kop grijze bovendelen en bruinroze borsten staart met eindband

De houtduif eet in de lente vooral knoppen en kiemplanten. In de nazomer wordt overgeschakeld op oogstresten (korrelmaïs en granen, klaverzaadjes, eikels en beukennootjes), terwijl in de winter ook bessen van klimop en plantenwortels op het menu staan.

Een ezelsbruggetje om de zang van de houtduif te onderscheiden van de zang van de Turkse tortel. De vijflettergrepige koe-KOE-koe … koe-koe van de houtduif komt overeen met ‘Ik BEN een … hout…duif .

(informatie natuurpunt)

23 reacties op “Een kanjer van een vogel”

  1. mogge Marylou
    mooie opname van deze houtduif , ook hier zeer veel te zien en horen
    ja ik had goed weer na de ene bui bij de start , al was het hier en daar flink drassig🙂
    wens je suc6 in het ziekenhuis , en hopelijk kan je binnenkort ook weer aan den wandel
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Leuke informatie en prachtige foto

    Liked by 1 persoon

  3. Dat ezelsbrugje vind ik leuk! Nu kan ik mij nooit meer vergissen.

    Liked by 1 persoon

  4. Dat is het zeker, om nog maar niet te spreken van de herrie die ze maken bij het landen en opstijgen😄

    Liked by 1 persoon

  5. Pracht portret van deze duif, Marylou!

    Liked by 1 persoon

  6. She/he very photogenic, amazing! Prachtig photo Marylou

    Liked by 1 persoon

  7. Een mooie foto. Zie ze ook wel eens, inderdaad grote dieren.

    Liked by 1 persoon

  8. naar mijn zin zijn ze hier te talrijk Marylou.

    wel een knap portret

    en dat ezelsbrugje is mooi meegenomen

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  9. Die is heel netjes voor de foto gaan zitten zo met het kopje schuin naar je toe … heel mooi!
    Hier zitten ’s avonds regelmatig een paar houtduiven luidkeels te koeren in de hazelaar.

    Liked by 1 persoon

  10. Een mooie vogel om te zien, net als deze fraaie foto.

    Liked by 1 persoon

  11. Wel grappig dat hij dan ook nog op hout zit🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Mooi duif,pragtige foto,Marylou!

    Liked by 1 persoon

  13. Prachtig hoe die houtduif poseert.

    nog iets bijzonders van deze vogel is het is de enige vogel met een ovale pupil😉

    Gr. Frans

    Liked by 1 persoon

  14. Amazing capture!

    Liked by 1 persoon

  15. Hij poseert echt mooi voor je camera.

    Liked by 1 persoon

  16. ik weet niet of ik aan de hand van de tip al die duiven ga kunnen uit elkaar houden, Marylou…🙂

    Liked by 1 persoon

  17. Hier zitten ook enkele koppels in de tuin. Mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  18. Aha, eindelijk hoop ik nu het onderscheid te horen. Terwijl ik dit zit te schrijven hoor ik de houtduif roepen. Het lijkt wel of ze het weet…

    Liked by 1 persoon

  19. Dag Marylou,
    Prachtig he deze foto
    trouwens al je foto’s zijn hèèl hèèl mooi
    Nog een fijne avond groetjes Roosje

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

