Wilde orchidee

Gisteren gaan wandelen in Zonhoven in natuurgebied”Kolveren”In het laatste gedeelte van de wandeling zag ik 2 verschillende wilde orchideeën.Wie weet welke orchidee het is mag het me melden.Ik denk dat dit de wespenorchis is  maar ben niet helemaal zeker.Ik vond haar langs grasland in het bos.
Alle soorten zijn vaste planten. Ze zijn sterk afhankelijk van hun symbiose met hun schimmeldraden. Bij sommige soorten zijn de bladeren gereduceerd en deze hebben weinig chlorofyl.

Uit hun kruipende, vlezige wortelstokken kunnen nieuwe planten ontstaan, waaruit in het volgende voorjaar weer 20-70 cm hoge stengels ontspruiten.

De tweezijdig symmetrische, kleurige bloemen groeien aan een eenzijdige aar. kelk- en kroonbladen zijn gelijkvormig. De bloemlip bestaat uit 2 delen.

Wespenorchissen groeien op open plaatsen in bossen en tussen struiken op kalkhoudende grond.(Wikipedia)

23 reacties op “Wilde orchidee”

  1. Ha dat moet je dan echt opzoeken of aan anderen vragen…vind de foto mooi en dat is het. Maar na googlen denk ik dat je gelijk hebt met de naam.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  2. mogge Marylou
    een mooie opname van een prachtige bloem
    kan je ook niet aan een naam helpen , maar bij dat centrum weten ze vast wel wat de naam is
    ja ik ff druk en doe kalm aan met de mail hoor
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Ik laat het denkwerk ook aan anderen over bij mij is dit onbekend terrein. Maar vind je foto wel heel mooi Marylou.

    Liked by 1 persoon

  4. Een fraaie opname van deze mooie orchidee Marylou.

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi. Ik kan me niet herinneren dat ik deze bloem al eens ergens ben tegengekomen, maar hij lijkt inderdaad op de wespenorchis.

    Liked by 1 persoon

  6. prachtig Marylou en goede uitleg er bij, fijne dag verder

    Liked by 1 persoon

  7. inderdaad, een prachtige opname van een prachtige bloem. Wat mij ook nu weer verwondert hoe jij als geen ander de meest zeldzame natuurelementen opmerkt. Gelukkig voor ons – leken – heb jij telkens jouw fototoestel in aanslag. Van harte dank-je-wel Marylou.

    Liked by 1 persoon

  8. plantennamen is niet mijn sterkste kant Marylou

    een mooie opname van deze wilde orchidee

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  9. ze komen blijkbaar in het wild voor maar van soorten heb ik echt geen verstand. Misschien zijn er sites waar je deze foto naar toe kan sturen om de naam te achterhalen

    Liked by 1 persoon

  10. Ze is prachtig, Marylou!
    Groetjesssss

    Liked by 1 persoon

  11. Very lovely, Marylou.🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Beautiful flower, perfect photo

    Liked by 1 persoon

  13. De naam kan ik je helaas niet aan helpen hier hebben wij de website http://www.wildebloemen.info/ misschien hebben jullie iets vergelijkbaars.
    Suc6

    Liked by 1 persoon

  14. Wat een mooie bloem en foto!

    Liked by 1 persoon

  15. Very beautiful❤ I have never seen a wild one before🙂

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

