Ra ra ra wat is dit?

Ik zag hem rondvliegen aan de kleiputten in Rumst.Bedankt Arret Falcultatif en Utasflow om me geholpen te hebben op mijn zoektocht.

 

(Nemophora degeerella) of geelbandlangsprietmot  is een vlinder uit de familie langsprietmotten(Adelidae). De wetenschappelijke naam van de soort is als Phalaena degeerella voor het eerst geldig gepubliceerd door  in 1758.

De spanwijdte van de nachtvlinder bedraagt tussen de 16 en 23 millimeter.

De mannetjes geelbandlangsprietmot hebben voelsprieten die bijna viermaal zo lang zijn als de voorvleugels terwijl de vrouwtjes veel kortere sprieten hebben, slechts iets langer dan de voorvleugel. De nachtvlinder komt voor in nat bosrijk gebied en is algemeen in Nederland en België.

De vliegtijd is van mei tot en met juli. De rups leeft op bladresten van.berken. De volwassen nachtvlinder heeft de adderwortel,margriet en de brandnetel  als voedselplant..

Motten zijn nachtvlinders.

27 reacties op “Ra ra ra wat is dit?”

  1. mij lijkt het een mot , maar ja wie ben ik
    zal de groetjes doen , ben blij met je lieve reactie

    Liked by 2 people

  2. Ik zou het echt niet weten. Hij is wel mooi met die streep …

    Liked by 1 persoon

  3. Met de naam kan ik je niet helpen maar vind de foto wel mooi. Fijne dag Marylou

    Liked by 1 persoon

  4. Mijn insekten boek zeg dat het een ‘Adela degeerella’ is. Ze is van de zelfde familie als de mot.
    Mooi!

    Liked by 1 persoon

  5. You can also call it Nemophora degeerella. One of my favourite longhorn moths. They fly in spring.

    Liked by 2 people

  6. De Nederlandse naam voor dit motje is Geelband langsprietmot Marylou.

    Liked by 1 persoon

  7. Zelf kom ik niet verder dan dat het een soort mot is maar het is toch wel bijzonder dat er ook op wordpress kijkers zijn met veel expertise op dit gebied

    Liked by 1 persoon

  8. Dat is een heel mooi motje en knap gefotografeerd.

    Liked by 1 persoon

  9. Hij is prachtig en heet: geelbandlangsprietmot de zondagse naam is: Nemophora degeerella
    Kijk maar eens op: http://www.frans-hoogstraten.nl/Vlinders/Geelbandlangsprietmot.htm

    Groetjes Frans

    Liked by 2 people

  10. mooie foto Marylou, zelf geen idee wat het voor een beestje is, lees hier een motje.

    Liked by 2 people

  11. Ha motten zijn voor mij onooglijke vlinders maar dit is een mooie om te zien.

    Liked by 2 people

  12. Zeer mooi voor een maand. Grote vangst, Mary Lou!

    Liked by 1 persoon

  13. Je hebt dit motje weer mooi in beeld weten te vangen, het is een erg mooi motje, dat ik hier ook wel eens heb gefotografeerd. De naam heb je intussen al heb ik gezien. 🙂

    Liked by 2 people

  14. Hij is inderdaad schitterend

    Liked by 2 people

  15. Gorgeous shot, Marylou.🙂

    Liked by 2 people

  16. Prachtig beestje om te zien. Wat heeft deze beestje aparte kleur.
    Groetjes,

    Liked by 1 persoon

  17. heel mooi met die contrasterende kleuren Marylou

    groeten

    Liked by 2 people

  18. uitstekende informatie, ik vond!

    Liked by 2 people

  19. Dit is ook echt een prachtig motje met hele lange voelsprieten😀

    Liked by 1 persoon

  20. Het is een mooi vlindertje hoor, soms kunnen nachtvlinders heel kleurrijk zijn.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

