Een kleurrijke penseelkever

De penseelkever (Trichius fasciatus) is een insect uit de familie bladsprietkevers (Scarabaeidae).
Sommige exemplaren zijn eerder zwart met gele vlekjes, en determinatie is soms alleen mogelijk onder de microscoop door naar de geslachtsdelen te kijken.

Het uiterlijk is verder kenmerkend; een zeer sterk behaard lichaam, behalve op de dekschilden die een kleur en tekening hebben van een wesp of bij en in combinatie met de beharing wordt menig predator op het verkeerde been gezet door deze vorm van mimicry. De beharing zorgt ook voor de overdracht van stuifmeel, waardoor deze kever een rol speelt in de bestuiving van bloemen. De lengte is ongeveer 12-15 millimeter.

De penseelkever eet de zachtere delen van planten, liefst delen van witte bloemen, en de voorkeur gaat uit naar bepaalde schermbloemigen, hoewel ook andere planten worden gegeten, zoals els, meidoorn, margriet en liguster. De larve leeft in en van rottend hout en is tweejarig, de volwassen kever is van juni tot augustus te zien.

16 reacties op “Een kleurrijke penseelkever”

  1. De natuur is toch veel slimmer als de mens vind ik . Fijne dinsdag Marylou

    Liked by 1 persoon

  2. een mooi beestje wat er voor lens kwam Marylou
    en een wijs beestje ook , maar wel ook wat kieskeurig🙂

    blij dat je de ppsjes kon genieten
    de kans is groot dat ik ook vandaag droog weer tref :0
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Interessant Marylou!

    Liked by 1 persoon

  4. Een erg mooi beestje, en een fraaie opname Marylou.

    Liked by 1 persoon

  5. dat is een mooie Marylou
    groeten

    Liked by 1 persoon

  6. Very pretty. I love the delicate flower and soft details of the bee.🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Ik weet nog goed toen ik een jaar of tien geleden zo’n kever voor het eerst zag en helemaal niet wist wat het was. Inmiddels door de jaren heen al vaak gefotografeerd want het is een prachtige kever. Mooi om hem hier bij jou ook te zien.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat leren we veelover de flora en fauna in je blog.
    Mooi beestje😉

    Liked by 1 persoon

  9. Mooie foto met ook nu weer een interessante begeleidende tekst.
    Ooit heb ik eens een penseelkever mogen fotograferen, maar ik zou niet meer weten hoe lang dat al geleden is …

    Liked by 1 persoon

  10. Gorgeous image, Marylou.🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Great play with depth of field.

    Liked by 1 persoon

  12. Je komt bij jou toch steeds weer bijzondere insecten tegen. Alleen al de naam van dit insect is toch prachtig

    Liked by 1 persoon

  13. Heb er dit jaar nog geen gezien.Ze maken me altijd wat blij,wanneer ik er ééntje vind.

    Liked by 1 persoon

  14. insecten zijn niet echt mijn lievelingsdieren, ook al besef ik dat ze ook nodig zijn

    Liked by 1 persoon

  15. Baie interessant en pragtige foto,Marylou!

    Liked by 1 persoon

  16. Een hele reeks prachtige foto’s heb ik terug gezien. Heel mooi.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

