Boeiend zo’n rups op de weg

Door: natuurfreak

05 Aug 2016

Categorie: fotografie, rupsen

20 reacties

Op wandel in het Zoerselbos ontdekte ik op de weg een grote groene rups.Ze is zo’n 8 cm groot met aan haar  achterste een  pijl. Het moest dus een pijlstaartrups zijn.

 

De grote groene rups met gele banden en zwartachtige strepen is de dennenpijlstaartrups Die men kan vinden  vanaf juni tot september.Als men dichterbij komt heft hij zijn grote kop op om je schrik aan te jagen.Men kan de ruos tegenkomen van juli tot oktober.

Het is de rups van de grote dennenpijlstaart nachtvlinder die in de avondschemering of ’s nachts vliegt in de omgeving van de kamperfoeli of teunisbloem.

20 reacties op “Boeiend zo’n rups op de weg”

  1. Als ik vlinder was zou ik ook in de schemer naar kamperfoelie vliegen. What a life.

    Liked by 1 persoon

  2. na tig rupsen is ook dit niet boeiend meer

    meer boeiend is dat jij de vlinder herkent in de rups

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een prachtig aparte rups …

    Liked by 1 persoon

  4. Nog nooit zag ik zo’n lange rups…

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi. Ben benieuwd welke vlinder het wordt

    Liked by 1 persoon

  6. je bent een kenner Marylou

    mooie opname

    alvast een prettig weekend gewenst

    Liked by 1 persoon

    • Ik weet er een klein beetje van af Willy , door de pijl aan zijn staart wist ik dat het een pijlstaart was en dan opzoeken met foto erbij en je weet wie of wat het is.

      Like

  7. Een prachtige scherpe foto van deze mooie rups Marylou.

    Liked by 1 persoon

  8. Opnieuw een prachtige vondst, Marylou. Dit is weer een rups die ik nog nooit van dichtbij heb kunnen bewonderen.

    Liked by 1 persoon

  9. Deze kleine kerel kijkt als hij kon glow in the dark.

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi skerp foto,Marylou.

    Liked by 1 persoon

  11. 8cm…wat een kanjer…ik ben verzot op rupsen…allez om ze te fotograferen hé… 😉

    Liked by 1 persoon

  12. Dat is mooi…nog nooit gezien. Mooi.

    Liked by 1 persoon

  13. Volgens mij nog nooit een dusdanig grote rups gezien, En al helemaal niet in deze fraaie tinten

    Liked by 1 persoon

  14. Very decorative, Marylou. Which end is which?🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Dat is een leuke vondst Marylou, ik heb nog nooit enige pijlstaart getroffen. Hij ligt op zijn zij, betekent dat dat hij dood is … hopelijk niet!

    Liked by 1 persoon

  16. Neen hij was zeker niet dood maar er kwamen kinderen bijstaan en de vader toonde met een stokje de kop..de rups was op de zijkant gaan liggen maar kroop nadien verder maar doordat ik klein ben ,kon ik nadien door de drukte en het volk dat er rond was komen staan,geen foto’s meer maken

    Like

  17. Best een hele lange rups. Wel hele mooie kleuren. Heb op google gelijk even de vlinder opgezocht.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

