Alarmfase !

 

Ik wandelde  even in de tuin toen er nachtvlinder of motje opvloog.Ik liep naar binnen om fototoestel te halen en hoopte dat het mooie vlindertje nog op het plekje waar hij geland was zat.

Fotootje  genomen en beginnen opzoeken en dadelijk alarmfase uitgeroepen .Dit 4 cm  grote vlindertje met een opvallende zwart witte tekening en blauwe  iriserende gloed op de vleugels is  de buxusmot.Ze komt oorspronkelijk voor in China,Korea en Japan.Door import eerst in duitsland beland en sinds 2010 ook in België en Nederland waargenomen

De vlinders vliegen in 2 generaties (juni-september)  en komen af op licht.Als je buxus in de tuin hebt kan je ze verwachten.De rupsen kan je het hele jaar vinden,ze hebben  zwart  nekschild en kop en zijn verder  felgroen met zwarte wratten omringd door wit en behaard.Ze vreten je hele buxus kaal en spinnen de blaadjes en bladskeletten aan elkaar en leven in dat spinsel.Morgen dus op zoektocht naar rupsen en  mot.Vind ik aangetaste planten ga ik ze dadelijk verwijderen want ik werk niet met gif in de tuin.Dus wie buxus in de tuin heeft kan best controleren voor het te laat is.

 

25 reacties op “Alarmfase !”

  1. Like to visit this blog.Good information and photos

    Liked by 2 people

  2. Beautiful butterfly. great shot!

    Liked by 1 persoon

  3. Het is een mooie vlinder die kleine vreetmachine.

    Liked by 1 persoon

  4. Nice! I’ve never seen a see through😃

    Liked by 1 persoon

  5. mooie opname van deze mot , maar de rupsen er van willen we dus niet hebben
    ik hoop voor jou en je tuin dat je er geen vind

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een mooie vlinder. Gelukkig toen wij nog een tuin hadden nooit aangetroffen op één van de buxussen. Succes met je ‘jacht’.

    Liked by 1 persoon

  7. Oeps! Mooi maar gevaarlijk dus!

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een mooi vlindertje Marylou, een fraaie foto hoor.Ik heb geen tuin, dus hoef mij geen zorgen te maken.

    Liked by 1 persoon

  9. Ojeetje…eens op zoek dan…thx

    Liked by 1 persoon

  10. dat wist ik helemaal niet Marylou…

    knappe foto

    groeten

    Liked by 1 persoon

  11. Pragtige vlinder,mooi foto!

    Liked by 1 persoon

  12. Nou nou, zo’n drama is het heus niet hoor. Misschien dat in China deze buxusmot met grote getallen bij elkaar zit en dan schade aanricht maar 1 vlindertje doet geen kwaad hoor. Ik heb al jaren achtereen deze vlinder in de tuin en merk geen enkel effect.

    Liked by 1 persoon

  13. Mijn Buxxussen groeien de spuigaten uit Marylou. Dus kom maar op met die vlinder🙂 Erg mooie soort trouwens. Het valt me op dat er een lijnwerk van een visje op de rug van het insect staat geschreven. Bijzonder detail

    Liked by 1 persoon

  14. Prachtig motje is het, maar ik ga de buxus toch maar eens nazien.

    Liked by 1 persoon

  15. It reminds me on Anania hortulata but looks still more elegant. Fortunatly I haven´t seen a bux-moth or its caterpillars here in northern Germany. Good luck to you to keep the caterpillars away!

    Liked by 1 persoon

  16. wow! great photograph Marylou

    Liked by 1 persoon

  17. Die heb jij mooi op de foto gezet

    Liked by 1 persoon

  18. Knappe foto van dit klein maar mooi motje

    Liked by 1 persoon

  19. 😱 die wil ik dus beslist niet in de tuin.

    Liked by 1 persoon

  20. Dat jij er weer eentje te pakken hebt! En ik dacht nog te zeggen een mooi vlindertje maar de rupsen ervan zijn wreed.

    Liked by 1 persoon

  21. Wonderful capture, Marylou. Love that transparency of the wings.🙂

    Liked by 2 people

  22. Agree with Sylvia comment, that’s wonderful creature, fantastic!

    Liked by 1 persoon

  23. Oeps!!!! Vlindertje is wel heel leuk maar een kale buxus niet!!!

    Liked by 1 persoon

  24. Lovely picture, Marylou.
    Blessings ~ Wendy

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

