Terrils zijn mooie natuurplekjes geworden

ik was vandaag op wandel  in Heusden-Zolder en zag er heel veel verschillende vlinders en ook een die ik nog nooit voor mijn cameralens kreeg “de koninginnenpage.Het is één  van de grootste vlinders in België en Nederland.Mijn hart maakte een sprongetje toen ik hem ontdekte.
De koninginnenpage (Papilio machaon) is een vlinder uit de familie van de pages .De koninginnenpage heeft relatief grote spanwijdte tot 75 millimeter, en is een van de grootste vlinders die in België en Nederland wordt gevonden. De vleugels hebben overwegend gele kleuren en daarnaast een opvallende zwart-gele tekening met blauwe accenten, een rode vlek aan de achtervleugel en een langwerpig, zwart gekleurd vleugelaanhangsel dat de vleugelstaart of -slip wordt genoemd.

Ze vliegen van maart tot oktober en hebben een levensverwachting van enkele weken
Wantsen,mierenen wespen zijn hun grootste vijanden.Spinnen en sluipwespen verdoven de vlinder en zuigen hem leeg en ook de vogels lusten hem wel

26 reacties op “Terrils zijn mooie natuurplekjes geworden”

  1. Beautiful photo. We have a plant here called the butterfly plant because it attracts butterflies. It’s wonderful to see them come to visit, floating so delicately and beautifully.

    Liked by 1 persoon

  2. ontmoeting tussen twee koninginnen … een natuurfreak en een page!

    Liked by 2 people

  3. schitterende foto van een pracht vlinder
    daar had je wat geluk en ja wij dus ook🙂
    zal zien wat ik vandaag allemaal tegen kom tijdens m’n wandeling
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  4. Wat een pracht vlinder, mooi weergegeven en een verhelderende info.

    Liked by 1 persoon

  5. In eerste instantie dacht ik aan bezoekje aan de vlindertuin. Helemaal geweldig als je deze reus onder de vlinders zo mooi weet te fotograferen

    Liked by 1 persoon

    • Helling op,helling af gelopen op terril. Al vaak in Limburg op wandeling geweest en nooit eerder gespot. Hi is zo groot en vliegt zo snel, dat ik eerst aan een klein vogeltje dacht maar de verrassing volgde toen hij plots hoog op de top van de terril ging zitten op een takje van een eglantier .Bij jullie komt hij alleen voor in het zuiden.

      Like

  6. Een bijzonder fraaie opname van deze prachtige vlinder Marylou, ik heb hem hier nog nooit aangetroffen.

    Liked by 1 persoon

  7. O dat kan ik me voorstellen dat je hart en sprongetje maakte! Wat mij betreft de mooiste dagvlinder! Prachtig!

    Liked by 1 persoon

  8. Wat ’n mooi foto,Marylou!

    Liked by 1 persoon

  9. O geweldig. Zo’n koninginnepage zie je toch niet zo vaak in Nederland. Daar zou ik ook heel blij van worden🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Die staat er prachtig op!

    Liked by 1 persoon

  11. Het is triest om te denken dat er iets zo mooi heeft zo’n korte lifespand.

    Liked by 1 persoon

  12. Really lovely, Marylou. You’re so good at photographing butterflies.🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Looks like a kite… taking flight.🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Mooie foto van mooie vlinder

    Liked by 1 persoon

  15. prachtige vlinder Marylou

    Liked by 1 persoon

  16. Het is niet alleen een van de grootste maar ook nog eens een van de mooiste. Ook deze heb ik dit jaar nog niet getroffen in Nederland. Ze zijn over het algemeen ook niet zo makkelijk te fotograferen omdat ze moeilijk te benaderen zijn. Heel mooi gedaan dus.

    Liked by 1 persoon

  17. Heb je daar weer even geluk gehad, prachtig exemplaar

    Liked by 1 persoon

  18. Die zou ik ook graag eens voor mijn lens hebben. Mooie foto!

    Liked by 1 persoon

  19. Woooohw wat een waarneming!

    Liked by 1 persoon

  20. Ik kan me voorstellen dat je hart een sprongetje maakte Marylou. Ik zou ook helemaal een gat in de lucht springen als ik deze mooie vlinder voor mijn lens zou krijgen!

    Liked by 1 persoon

  21. Fantastic!!! …… Gostaria tanto de saber o seu nome!

    Liked by 1 persoon

  22. Beautiful butterfly.
    Blessings ~ Wendy

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

