De agaatvlinder voor’t eerst op mijn pad

op wandel in een nog jong gebied op zoek naar kikkers zag ik hem plots zitten.Opzoekwerk vertelde dat het de agaatvlinder was.

Hij behoort bij de uilen met een voorvleugellengte van 21-25 mm
Verse vlinders zijn doorgaans olijfgroen en rozeachtig bruin gekleurd; in de loop van de vliegtijd worden deze kleuren vager. Het patroon op de voorvleugel is zeer constant; alleen de lichte strokleurige zone tussen de middenband en de golflijn varieert enigszins in breedte. Soms komen meer roodachtig bruin gekleurde exemplaren voor.Ze komen verspreid in het hele land vrij algemeen voor

je kan hem vinden op zijn waardplanten:kruidachtige planten, struiken en loofbomen, waaronder hop brandnetel, , spoorbloem, zuring, braam, hazelaar, berk en eik.Hij vliegt van mei-oktober

20 reacties op “De agaatvlinder voor’t eerst op mijn pad”

  1. Wat een pracht exemplaar

    Liked by 1 persoon

  2. mooie opname van deze vlinder
    en een wijze les

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi gespot en een fraaie opname.

    Liked by 1 persoon

  4. zoveel vlinders passeerden reeds jouw lens en toch ontdek je steeds nieuwe …

    Liked by 1 persoon

  5. Prachtig Marylou, je bent een bofkont om dit mooie vlindertje aan te treffen.

    Liked by 1 persoon

  6. Bijzonder nog nooit gezien

    Liked by 1 persoon

  7. Bijzondere camouflagekleuren. Als een verdord boomblad valt hij niet op. Knap dat je het zag

    Liked by 1 persoon

  8. What a beautiful butterfly .Like the dull colors

    Liked by 1 persoon

  9. Prachtige foto van dit juwweeltje.

    Liked by 1 persoon

  10. prachtige foto van deze vlinder in camouflagepak Marylou

    prettige zondag

    Liked by 1 persoon

  11. Hij is een ongewoon exemplaar !! Goede vangst, Mary Lou.

    Liked by 1 persoon

  12. Wat een mooierd! Leuk dat hem tegen kwam.

    Liked by 1 persoon

  13. Wonderful capture, Marylou.🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Jeetje best groot is die dan…en mooi

    Liked by 1 persoon

  15. Nu zit deze op een lichtgroene ondergrond maar als ze op bruine bladeren of of een uitgebloeide kaardebol zitten dan moet er echt juist je oog op vallen wil je ze zien. Dat lijken ze zelf wel een dor blaadje te zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Dat klopt want ik zag hem eerst van opzij en zag toen de tekening niet en dacht ook dat het een verdroogd blaadje was maar door opzij te gaan,zag ik er boven op , fotografeerde het en wist eerst na een tijdje zoeken wat het was.Ik had hem ook nog nooit daarvoor gezien en het heeft me wel wat opzoekwerk gevraagd voor ik er achter kwam wat ik gezien had.Maar dat ik ik altijd spannend maar dat begrijp jij zeker.

      Liked by 1 persoon

  16. Mooi, goede camouflage op bomen..

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

