Rupsen in overvloed

 

Ik heb dit jaar in mijn tuin al verschillende rupsen gespot.De zwarte fijne rups van het dagpauwoog ,de groene van het koolwitje ,de schadelijke buxus rups,verleden jaar de lindepijlstaart rups en gisteren de Slinx pinastri of dennenpijlstaart rups.Het is een mooie groene rups met een breed bruinige rugstreepen verder een patroon van witte streepjes en kleine zwartomrande roodachtige stipjes .Op zijn achterlijk prijkte een zwarte stekel.Het is niet zo’n algemeen voorkomende rups.  Je ziet ze op zandgronden,duinen en op naaldbomen.De rugstreep en het groen van de rups zijn wat lichter dan in werkelijkheid  want daar de rups op een donkere plek zat heb ik de flash moeten gebruiken.

Soms is  een rups geen rups maar een larve van een wesp.Hoe weet je nu zeker dat het een rups is.Rupsen hebben 3 paar  borstpoten(echte poten) en max 2 paar pootloze achterlijf segmenten ,gevolgd door 4 paar buikpoten of naschuivers. Bij larven van bladwespen zijn er alleen  borstpoten te zien.

17 reacties op “Rupsen in overvloed”

  1. Dat is een goed teken Marylou, dan komen er weer vlindertjes bij.

    Liked by 1 persoon

  2. Moeilijk te bewerken foto lijkt me…

    Liked by 1 persoon

  3. Wat deze rups zal worden, is het nu zoals het is mooi.

    Liked by 1 persoon

  4. een mooie bewerking Marylou

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi gedaan !

    Liked by 1 persoon

  6. goed voor de vlinder populatie
    minder goed voor de plantjes

    Liked by 1 persoon

  7. rupsen die geen rupsen zijn kan dat ook al…
    Van die bladwespen wist ik niet.

    Liked by 1 persoon

  8. Mooie foto van een bijna aaibare rups.

    Liked by 1 persoon

  9. Looks like n vakuum cleaner; )

    Liked by 1 persoon

  10. Rupsen zie ik hier niet, maar slakken genoeg.

    Liked by 1 persoon

  11. Ik vraag me een beetje af waarom je deze rups uit de natuurlijke omgeving hebt weggehaald Marylou

    Liked by 1 persoon

    • Ik had hem ook liever zo gehad maar die zat op een plekje waar allerlei rommelige potten lagen,het was echt geen zicht.Heb gewoon over de rommel een kleur gezet die alle rommel onzichtbaar heeft gemaakt.Beter had geweest als ik hem op een natuurlijke achtergrond had kunnen fotograferen daar heb je meer dan gelijk in.

      Liked by 1 persoon

  12. Heel mooie foto, Marylou
    Groetjes van mij

    Liked by 1 persoon

  13. Hallo Marylou,
    je bericht staat er gewoon tussen hoor. Staat boven Roos en heeft ook niet in de spam gezeten.
    ****
    Leuke en aparte foto van de rups.

    Liked by 1 persoon

  14. Beautiful Acronicta psi caterpillar. Great image.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

