Chayote ongekend is niet onbemind

Ik was verleden weekend even een kijkje gaan nemen op Ecodroom in het Rivierenhof.Men maakt er kennis met haalbare, duurzame, lokale en lekkere alternatieven voor een gezond leven met een kleinere ecologische voetafdruk.ik zag daar heel wat minder bekende  of ongekende dingen zo ook deze groente.

Chayote is lid van de pompoen, meloen en cucurbit familie. Chayote is inheems in Mexico maar kan hier ook gekweekt worden.De vruchten zijn peervormig met een dunne groene prikkelige of gladde buitenkant. De vrucht met prikkels zijn wat smaakvoller. De wortel, stengel, zaad en bladeren van de plant zijn allemaal eetbaar. chayote is waarschijnlijk een van de meest veelzijdige groenten . Wat men ook doet met een komkommer, meloen of pompoen kan men met de chayote doen. Het witte vlees is nogal knapperig en smaakt een beetje als een waterkastanje. of komkommer maar knapperiger.

Schil de chayote met een dunschiller en dan snijdt men hem door en laat de zachte grote pit zitten.ze smaakt naar iets tussen amandel en limaboon en geeft extra smaak.
De geschilde chayote is nu klaar om rauw of gekookt gegeten te worden. De groente kan worden gestoomd, gekookt, gefrituurd of gebakken. Ze kunnen ook rauw gegeten worden met een beetje citroen en wat zeezout…!

19 reacties op “Chayote ongekend is niet onbemind”

  1. mogge Marylou
    dus een nieuwe groente van ver weg nu ook hier , ik denk in de kas
    ja me cameraatje is in de eeuwige jachtvelden kiekjes aan het maken
    ik zal ff heel zuinig zijn en het voorlopig met m’n mobieltje moeten doen
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

    • Het groeit buiten en geeft een hele grote opbrengst.Karel waar vind ik je email adres..Ik heb hier nog een bijna nieuw fototoestel Nikon want heb toen een reflex gekocht.Je mag het zo van me hebben gratis als je wil.

      Liked by 4 people

  2. oh een buiten groente , ik dacht komende vanuit Mexico zal wel in de kas moeten
    ik mag van jou een camera gratis hebben🙂
    kan ik dat wel aannemen , zou geweldig zijn dat wel

    Liked by 2 people

  3. Ik kende de Chayote niet Marylou, door jou goede informatie en fraaie foto, nu dus wél.

    Liked by 1 persoon

  4. Ken het absoluut niet heb het hier ook nog niet zien liggen, wel leuk om te lezen en te zien

    Liked by 1 persoon

  5. Nog nooit van gehoord, nog nooit gezien. Benieuwd naar de smaak!

    Liked by 1 persoon

  6. heb gegeten de goede soort van mijn eigen tuin. Het heeft een milde smaak voor mij en kan gebruikt worden (net zoals je zei) voor de meeste alles. Ik heb nog nooit dit soort vage eerder gezien, je bent altijd leert me, Mary Lou. Bedankt

    Liked by 1 persoon

  7. Nooit van gehoord of gezien Marylou,
    goede tekst en uitleg er bij

    Liked by 1 persoon

  8. Heb ze hier in huis liggen samen met groene appeltjes en het ruikt heerlijk😉

    Liked by 1 persoon

  9. Klinkt leuk. Ga ik beslist eens proberen.

    Liked by 1 persoon

  10. wil dat wel eens proeven mooie foto

    Liked by 1 persoon

  11. Excellent. I love all those greens.

    Liked by 1 persoon

  12. Nooit gezien of van gehoord Marylou. ze zien er mooi maar ook stekelig uit

    Liked by 1 persoon

  13. Ik heb ze wel eens als decoratie in een schaal op tafel gehad, maar nooit geweten dat het een eetbare vrucht was.
    Haha, het lijkt wel een augurk met stekeltjes haha.

    Liked by 1 persoon

  14. Nooit geweten dat ik ze ook nog op kon eten. ik gebruik deze altijd als decoratie op mijn herfsttafel buiten! Weer wat glleerd hier.

    Liked by 1 persoon

  15. Wonderful detail here. Great shot!🙂

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

