Callicarpa

Het zijn bladverliezende struiken met donkergroen  elliptisch blad dat in de herfst een mooie violetrode kleur krijgt.Soms worden ze ook vermeld als Calliparca

Vanaf september zijn ze gevuld met talrijke, besachtige steenvruchten die in bosjes langs de takken zitten.De paarse besjes zij uniek en betoverend.Ze zitten op de zijtakken van de 50-120 cm lange Calliparca takken.Indien niet te vroeg gesneden,zijn de takken vele weken houdbaar.

Deze violetkleurige bessen worden niet door vogels gegeten en blijven daarom tot diep in de winter aan de takken.

De bessen zijn bitter maar niet giftig ,eetbaar en gezond voor mensen. Men maakt er jam van.(info tuin org.)

 

 

 

 

22 reacties op “Callicarpa”

  1. That’s beautiful. Is it poisonous?

    Liked by 2 people

  2. mogge Marylou
    ja deze kom ik veel tegen op mijn wandelingen met hindernissen door de wijken
    dus vogels houden niet zo van bitter🙂 , nu ik laat ze ook hangen
    Ja wat je zegt bij mij , moeders blijven moeders
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  3. Dat wist ik niet van die jam. Paarse jam dus…

    Liked by 2 people

  4. Thanks for this introduction! Something new and beautiful.🙂

    Liked by 2 people

  5. c’est très joli et trop tentant
    ca se mange?
    merci du partage

    Liked by 2 people

  6. Je hebt deze kleurrijke besjes, prachtig vastgelegd Marylou.

    Liked by 1 persoon

  7. Mooi kleurtje is dat…maar toch maar andere jam eten hier.

    Liked by 1 persoon

  8. kleurrijke besjes zijn dat Marylou…

    ik denk dat ik die nog niet gezien heb

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  9. The colors are beautiful. Nature never ceases to amaze.

    Liked by 1 persoon

  10. ja dat is pech hebben , gelukkig kan ik het zelf repareren , moet alleen een spatbordje hebben , komt goed
    fijne avond groet

    Liked by 1 persoon

  11. Het ziet er zelfs smakelijk uit. Wat een prachtige besjes

    Liked by 1 persoon

  12. Weeral iets bijgeleerd met een prachtige foto er bovenop.

    Liked by 1 persoon

  13. nog nooit eerder gezien!

    Liked by 1 persoon

  14. Ik heb deze ook in de tuin maar volgens mij is het de Callicarpa en geen Calliparca😉
    In de winter is het een mooie struik, mede door de besjes alhoewel het ook een mooie zacht roze bloesem heeft.

    Liked by 1 persoon

    • Altijd fijn als er reacties komen.Heb het nog eens nagekeken aan de struik hangt labeltje met calliparca,Plantentuin Esveld, tuinadvies en de afbeeldingen van google vermelden het ook zo…Callicarpa is ook vermeld als ik in google zoek en bij nalezen hebben ze het allebei over dezelfde plant.Heb het in de titel veranderd omdat callicarpa precies meer gebruikt wordt er onder vermeld dat men het ook calliparca noemt..Ik had mijn info gehaald bij’ info tuin’ dat staat er onderaan bij.

      Liked by 1 persoon

  15. Vreemde kleur maar daardoor ok mooi.

    Liked by 1 persoon

  16. Prachtig van kleur.

    Liked by 1 persoon

  17. Ik zie deze ieder jaar in de tuin bij een buurman. Prachtige paarse bolletjes zijn dit. De naam weet ik nu dankzij jou🙂

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

