In the Far West

Ik was een 10 tal jaar geleden in Yellow Stone en stond er oog in oog met bisons.Ik in de stilstaande wagen ,de kudde aan mijn raam toen de kudde de baan overstak maar deze foto werd niet in Amerika genomen,ook niet in de Ardennen waar ik een bisonfarm bezocht maar  toevallig ontdekt op wandeling niet zo ver van bij me thuis.In de wei van een cafeetje met de naam”de slappe uier”.De patroon is bisons gaan kweken voor het vlees.Het cafeetje ligt midden in agrarisch gebied en wordt bezocht door fietsers en wandelaars.

 

 

 

De bison is zwaargebouwd met een hoge schouderbult, een grote zware kop, een korte dikke nek en een breed voorhoofd. Kop, nek, schouders en voorpoten zijn lang en ruig behaard. De rest van het lichaam is bedekt met korter en lichter haar. De kin bevat een verwilderde baard. Het dier heeft een schouderhoogte van 1,90 meter en de lengte van de stier kan tot bijna 3 meter worden. De staartlengte bedraagt 30 tot 60 cm. De bizon kan een snelheid tot 50 km/u halen.
Amerikaanse bizons worden ongeveer 25 jaar oud. Hun bruine tot zwarte vacht bestaat uit twee lagen: een warme binnenlaag en een dikke, beschermende buitenlaag. Deze dikke vacht is geen overbodige luxe, omdat ze ook voorkomen in bergachtige gebieden, waar ze aan extreem lage temperaturen blootstaan.Jongen van de Amerikaanse bizon staan al na 30 minuten na de geboorte recht. Enkele uren later kunnen ze al lopen.De echte Amerikaanse bisons leven nog alleen in Yellow Stone.Dit zijn wisent een soort Europese bisons

32 reacties op “In the Far West”

  1. Ver weg is soms heel dichtbij … Ik neem aan dat ze in Yellow Stone niet van die gele vlekken in de oren hebben …

    Liked by 1 persoon

  2. pracht foto Marylou met goede uitleg er bij, groetjes Greetje

    Liked by 1 persoon

  3. Ha weer wat wijzer…leuk is anders voor die beesten.
    Groetjes

    Liked by 2 people

  4. Ben nou wel benieuwd naar die vakantie foto’s. Het zijn prachtige dieren.

    Liked by 1 persoon

  5. Weer mooi in beeld gebracht en ze kijken ook recht in de camera. Het ziet er wel naar uit dat ze niet veel te grazen hebben daar waar ze staan of ze nemen graag een modderbad 😀
    Groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  6. In een café met de naam ”de slappe uier” zal je niet veel te drinken krijgen….hahahaha! Een fraaie foto, met goede informatie Marylou.

    Liked by 1 persoon

  7. Prachtige dieren, maar ze staan er wat sneu bij daar in de modder.

    Liked by 1 persoon

  8. They look curious and placid.

    Liked by 1 persoon

  9. zo grappig al die vreemde diersoorten in de wei. zie je tegenwoordig steeds meer. Voor de zekerheid blijf ik wel liever achter het hek 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Mooie dieren eigenlijk!

    Liked by 1 persoon

  11. Yellowstone was al 15 jaar geleden hoor, we gaan ooit nog eens naar daar hé?

    Liked by 1 persoon

  12. Mooie beesten. Vooral ook genoten van het verhaal erbij. Café de slappe uier… hilarisch…

    Liked by 1 persoon

  13. Aren’t they simply gorgeous! Great photo, Marylou.

    Liked by 1 persoon

  14. mooie foto van mooie dieren
    ik reed door Yellowstone park in 1976 , zar er wel , maar die waren erg ver weg

    Liked by 1 persoon

  15. ja kunst met een potlood 🙂
    ik liep vandaag nieuwe schoenen een beetje in , en geen drukpunten of andere narigheid , dus goed bevonden
    nu langer daglicht en weer fijn het land in

    Liked by 1 persoon

  16. dank je Marylou
    ja ik nam een onverwacht besluit en kocht schoenen voor weinig en dan ook nog eens afgeprijsd bij Scapino , met de gedachte is het niets , draag ik ze om huis wel af , zo ver zo goed
    slaap wel groet

    Like

  17. Prachtige beesten maar ik blijf er het liefst verre van ze zijn mij te groot en ik vind ze beslist niet aaibaar 😉 maar de foto is TOP!

    Liked by 1 persoon

  18. Het brengt me spontaan bij een van de ‘Schotse dagen’ waar ik eens naartoe ging. Toen waren er ook zulke bizons. Ik stond er toen ook vol bewondering naar te kijken, machtige dieren.

    Liked by 1 persoon

  19. Whaaaa….. wat een naam “de slappe uier”!!!! Maar je foto is erg mooi 😀

    Liked by 1 persoon

  20. Hoe machtig is het uiterlijk van zo’n enorm beest, prachtig. Weet niet of ik een cafeetje met zo’n naam wil bezoeken 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Het is en doodgewoon cafeetje tussen de weiden bezocht door passanten zoals fietsers en wandelaars.In de zomers hebben ze lekkere, ijsjes.
      Waar de naam vandaan komt heb ik nergens gevonden.

      Liked by 1 persoon

  21. Prachtige foto van oer oude beesten heel mooi

    Like


Geef een reactie

