Wilde planten inspireren mij

Wilde planten in de natuur inspireren me altijd en doen me bewonderend en verbaasd kijken naar schoonheid in al wat groeit en bloeit. Zaaddoos uit de hertshooifamilie  of Sint-Janskruid voorkomend in het wild in Nederland en België. Wordt in medische wereld gebruikt, om uit de etherische olie in de bladeren ,medicijnen tegen neerslachtigheid  te bereiden. De plant trekt vlinders en bijen aan en vindt men ook vaak in de omgeving van bijenkorven.De langwerpige dozen breken open en zien er na lange tijd  uit zoals hier boven.Vroeger werd het kruid op daken van huizen gelegd om te voorkomen dat de bliksem zou inslagen en om de gunsten van bescherming door Sint Jan op te roepen.Rond de plant heeft altijd een zweem van mystiek gehangen.

22 reacties op “Wilde planten inspireren mij”

  1. het zijn ook wondertjes die ons doen bewonderen in de mooie natuur

    Liked by 1 persoon

  2. Wilde planten vind ik ook altijd erg mooi om te zien Marylou. Een fraaie opname met uitleg.

    Liked by 1 persoon

  3. Wij hadden een vetplant op het dak voor droge lippen?
    Mooi opname

    Liked by 1 persoon

  4. Zelfs psychiatrieën werden genoemd naar Sint-Jan… omwille van het heilzaam kruid. Of het echt werkt, weet ik niet.

    Liked by 1 persoon

  5. ik zou er toch best wat meer vanaf willen weten al die wilde planten en kruiden maar gelukkig heb ik jou

    Liked by 2 people

  6. Ik geniet er ook altijd van. Je hoeft er niets voor te doen anders dan te bewonderen.

    Liked by 1 persoon

  7. Prachtig! Ik heb ervaring met deze heilige. Werkte wel maar mijn hart begon ervan te fladderen en te bonken, dus moest ik stoppen. Jammer, want volgens mij werkte het goed.
    Dan nu maar genieten van het kijken. Dar lukt wel met jouw foto 😊

    Liked by 1 persoon

  8. O dis pragtig,Marylou!

    Liked by 1 persoon

  9. interessante weetjes bij deze mooie foto Marylou

    groeten

    Liked by 1 persoon

  10. dead nature style! hehe beautiful!

    Liked by 1 persoon

  11. er bestaan genoeg goede excellente boeken over kruiden en hun toepassingen ,en kruiden WERKEN goed ,u hoeft zelfs niet te experimenteren dat is in de loop der eeuwen al gedaan voor u,u hoeft alleen maar een goede natuurwinkel en /of een goede apotheker op te zoeken en u zult met de nodige uitleg bedient worden .

    Liked by 1 persoon

    • Hallo Rony
      Heb je reactie gelezen en denk dat je ook mijn atwoorden op reacties had moeten lezen want met je’ reactie is het net of ik wat goede boeken moet kopen en niet experimenteren want dat men dat al voor mij gedaan heeft.Ik heb goede boeken genoeg en experimenteer er zeker niet op los.Ken natuurwinkels en weet dat je bij apotheken terecht kan.Heb daar niets over geschreven bij de uitleg dus ik denk dat je reageert op mijn antwoord aan Matroos Beek.Die zegt dat ze niet weet of het werkt waarop ik antwoord dat ik het ook niet zou weten.Vermits ik dit kruid niet zelf nodig heb of gebruik is dit mijn antwoord.Dat is wel wat anders dan dat ik zou experimenteren.Dus misverstand opgelost.

      Liked by 1 persoon

  12. Heel mooi Marylou. Volgens mij weet de natuur jou op vele wijzen te inspireren

    Liked by 1 persoon

  13. Elk stukje natuur zou bewondert en gekoesterd moeten worden. Maar dit beeld kunnen we alvast bewonderen en koesteren, dank je Marylou

    Liked by 1 persoon

  14. ha die Marulou
    ik genoot een pracht dag
    slaap wel groet

    Liked by 1 persoon

  15. Thanks for the picture and the medical information.

    Liked by 1 persoon

  16. Wederom prachtig, je foto’s zijn zo benijdenswaardig vet mooi zouden mijn kids zeggen.

    Liked by 1 persoon

  17. Ja, héél mooie macro!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

