Getuigen uit de tijd van hard labeur

ik liep vandaag de 8,3 km van het natuurpad van de Rupelkleiroute.Waar vroeger ontelbare kleiputten ontstonden door delven van de klei en het harde labeurwerk van vrouwen,mannen en kinderen, is nu alles terug gegeven aan de natuur en ontstond er zo een prachtig natuurgebied.

21 reacties op “Getuigen uit de tijd van hard labeur”

  1. Vreemd dat men dat ding daar zomaar laat roesten. Het kan toch beter gerecycleerd worden? Metaal is nu eenmaal een grondstof die hier altijd moet geïmporteerd worden.

    Liked by 2 people

    • Het is niet de enigste kraan die ik weet staan in een kleiput.Ze staat momenteel in prachtig toegegroeid natuurgbied en denk dat verwijderen dus bijna onmogelijk is geworden.Ik liep daar op een hoogte van 22 m boven de zeespiegel.

      Liked by 1 persoon

  2. een mooie opname van een stuk geschiedenis , van industrieel erfgoed , al zie ik ook wel iets in wat Stef zegt

    ik heb geen griep hoor , dit bedompte weer is slecht voor de longemfiseem , maar ik houd het goed in de gaten

    geniet de dag

    Liked by 2 people

  3. ja overal zijn die mooie plekjes , waar in de wereld dit ook mag zijn , je hebt helemaal gelijk
    kwam nu net je reactie tegen 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Bijzonder dat ze die machine hebben laten staan.

    Liked by 2 people

  5. Het ziet er stoer uit zo’n metalen monster in het bos

    Liked by 2 people

  6. een getuige uit het verleden Marylou,

    wel een tijdje geleden dat ik daar nog eens gewandeld heb..

    prettige dag

    ps: de toren niet beklommen, mijn gezelschap zag het niet zitten… zodoende

    Liked by 2 people

  7. Bijzonder om dit zo aan te treffen, het is een fraaie foto geworden Marylou.

    Liked by 2 people

  8. Prachtige stuks van vroeger en hoort het bij de natuur gebieden, ik vind echt antiek en uniek. Mooie photo Marylou ❤

    Liked by 1 persoon

  9. Als je je ogen gebruikt kom je van alles tegen 😉
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi stukje industrieel erfgoed, maar toch wel jammer dat het daar midden in de natuur staat weg te roesten. Hier in de buurt gebeurt overigens hetzelfde met een oude turfmachine.

    Liked by 1 persoon

  11. Dat deze machine dan dar zo mag blijven. Leek me ook niet echt milieu vriendelijk! Het gebied zelf lijkt me wel heel erg mooi!

    Liked by 1 persoon

  12. Deze foto vertelt een stukje geschiedenis, maar ergens vind ik het ook wel wat zonde en milieuonvriendelijk dat ze zoiets verroest achterlaten in een natuurgebied wat puur en ongestoord hoort te zijn.. De foto is wel mooi genomen.

    Liked by 1 persoon

  13. Mijn fotohormonen ontwaken bij dit soort beelden Marylou. Volgens mij heb je al eens eerder iets van deze locatie laten zien. Ook met een roestend werktuig in de natuur

    Liked by 1 persoon

    • Op 29 november zag je hier ook een roestige kraan achter gelaten in de Schorre in Boom.Nu wandelde ik de Rupelkleiroute in Terhaegen waar een wild natuurgebied is ontstaan door ontgining van klei. Ook hiet ontdekte ik een achtergelaten kraan wel bij een heel grote put.Dit blauwe exemplaar is nog volledig denk ik want naast de kraanarm is ook nog een arm met emmertjs die de kleiklompen met een soort rolband naar boven bracht. Het is een andere locatie dan die van het vorige exemplaar.Wie weet ondek, ik er nog wel op andere lokaties.Vroeger lagen langs de Rupel(rivier) heel wat steenbakkerijen die nu allemaal gesloten zijn.

      Liked by 1 persoon

  14. Whoow wat een kleuren! Schitterend.

    Liked by 1 persoon

  15. ja zo is dat Marylou
    straks ook weer lekker op de bank en het schaatsen kijken
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  16. Woowww wat een kleurexplosie! Bijzonder fraai

    Liked by 1 persoon

  17. Wow! Just wow!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

