Bijna niet met het blote oog tezien

Sneeuwklokjes zijn niet de enige bloemen die in deze periode bloeien. Ook de hazelaar bloeit. Opvallend zijn de gele katjes die in staat zijn het landschap een vrolijke noot mee te geven. Het zijn de mannelijke bloemen. Kijk ook maar eens uit naar het onooglijk kleine, rode vrouwelijke bloemetje.

De hazelaar is een naaktbloeier, de plant bloeit als deze nog geen bladeren heeft en de wind zorgt voor bestuiving.Aan de hazelaar zitten de bloeiwijze van mannelijke en de vrouwelijke bloemen apart.In de katjes zitten de mannelijke bloemen en zijn al in de zomer aanwezig in de oksels van de bladeren. Ze gaan pas bloeien in januari. De vrouwelijke bloemen zitten met drie tot vier stuks in een klein knopje bij elkaar. Als ze bloeien zijn alleen de rode stijlen en stempels te zien.

De hazelaar wordt tot 6 m hoog en gaat pas na tien jaar vrucht dragen. Geënte struiken dragen al na 3 jaar vruchten en de noten zijn groter.

27 reacties op “Bijna niet met het blote oog tezien”

  1. Erg fraai Marylou, dat rode pluimpje vind ik heel mooi.

    Liked by 2 people

  2. een pracht en met wijze les

    Liked by 2 people

  3. Wat een leuke tip!! Mooi gekiekt, en ook goed zichtbaar. Nu weet ik waar ik naar moet zoeken.

    Liked by 2 people

  4. schitterend attractief

    Liked by 2 people

  5. Mooi en leerrijk!

    Liked by 2 people

  6. mooi scherp Marylou…

    en met interessante weetjes

    groeten

    Liked by 2 people

  7. Erg mooi zo’n vrolijk plaatje.

    Liked by 2 people

  8. Heel mooi. Dacht er even een zeeanemoon in te zien

    Liked by 2 people

  9. Ik wist niet dat dit alles. Kijk, ik kan elke dag iets nieuws te leren! Dank je.

    Liked by 2 people

  10. Die is er vroeg bij. En jij was er snel bij. Interessant, want ik bleek na een allergietest ooit positief te reageren op de hazelaar, berk en wilg. Deze namiddag had ik een niesbui. Het zal toch niet?

    Liked by 2 people

  11. Heel mooi vastgelegd, Marylou!
    Groetjes van Anna 😀

    Liked by 2 people

  12. mogge Marylou
    ja prachtige ppsjes , zo komen we nog eens ergens 🙂
    de storm is voorbij en zeer zeker zal er flink schade zijn , als het vanmiddag droog is loop ik hier achter de hei ff op
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  13. Interessant, maar wat zijn geënte struiken?

    Liked by 2 people

  14. Ik ga straks mijn hazelaar eens grondig bestuderen. Deze bloempjes heb ik namelijk nog nooit gezien.

    Liked by 2 people

  15. Ze zijn me nog niet eerder opgevallen. De volgende keer toch eens beter op letten. De natuur is ook in mijn eigen buurt zo fascinerend. Het is gratis en voor niks aanwezig voor wie het zien wil. Wat kan een mens nog meer willen?

    Liked by 2 people

  16. Goed dat je me erop wijst, ga nog eens met vergrootglas kijken. Knap werk Marylou!

    Liked by 2 people

  17. Ik ga morgen eens de hazelaar van dichtbij bekijken om die vrouwelijke bloei te zoeken!

    Liked by 2 people

  18. Die kleine rode bloemetjes zijn juist het mooist om te zien 🙂

    Liked by 2 people

  19. Er zijn geen hazelaars in mijn buurt te zien en ik wist al helemaal niks van het mooie rode bloempje aan de hazelaar. Het hoort ook zo te zijn zoals vrouwen zijn sierlijk elegant 😀 😉 Mooi in beeld gebracht, Marylou!
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

